Månedens klumme

Januar

SUKKERAFHÆGIGHEDEN - SKAL DEN SLIPPES I 2013?

Det kan være svært at styre sin trang til sukker – i form af sodavand, kager og slik eller som hurtige kulhydrater i fx hvidt brød, hvid pasta eller kakaomælk. Heldigvis kan selv få ændringer i hverdagen mindske sukkertrangen, og som bonus give mere power, bedre forbrænding og en mave, der bare fungerer. Sukkertrangen er ikke fordi, du har en rygrad som en regnorm, men skyldes oftest ubalancer i kroppen. Ubalancer, der kan være et ustabilt blodsukker, en ubalanceret tarmflora eller måltider med for mange kulhydrater og for få proteiner og fedtstoffer.

SPIS DIT BLODSUKKER STABILT:

Et stabilt blodsukker uden store udsving, er det allerbedste for din krop, og giver energi, der holder hele dagen. Sukker, hvidt brød, hvid pasta, sodavand etc. giver alle et hurtigt energikick, fordi de optages hurtigt i blodet. Men lige så hurtigt bliver der et fald i blodsukkeret, du bliver træt og ukoncentreret og får lyst til endnu mere slik og kager. Hvis du er kommet ud af døren om morgenen med en kop kaffe og et stykke franskbrød i hånden, så vil du få et kortvarigt energikick, men som oftest melder sulten og sukkertrangen sig igen ved 10-11-tiden og samtidigt bliver du måske ukoncentreret, og du må spise dig til et energiboost. Gå i stedet efter mere komplekse måltider, hvor der indgår både fedtstoffer, proteiner og kulhydrater. Det vil sige grove grønsager, fuldkorn, bønner, linser, kerner, nødder, fisk og fjerkræ – de forkæler alle både din krop og dit sind.

IDEER TIL MORGENMADEN:

Grød med ristede nødder, kanel og frisk eller tørret frugt, eventuelt dryppet med lidt olie Skyr med bær og hakkede mandler eller nødder Omelet vendt med spinat og tern af rød peber Quinoapandekager (dejen står klar i køleskab, og bages som små klatkager om morgenen) Smoothie af bær, pekannødder, skyr og lidt kanel og vaniljepulver – eller af avocado og æble

NÅR KLOKKEN BLIVER 15:

- er mange snacksulten og den søde tand melder sig. Med god samvittighed kan du tage lidt mørk (70%) chokolade og en lille håndfuld mandler, pekannødder eller cashewnødder. Her får du proteiner og fedtstoffer fra mandler og nødder og den søde smag fra chokoladen. Jo højere kakaoprocent, jo mindre sukker er der i chokoladen.

IDEER TIL MELLEMMÅLTIDER:

Gulerødder og mandler
Tahin med agurke-, peberfrugt- og gulerodsstænger
Lidt mørk (70%) chokolade og en lille håndfuld mandler eller cashewnødder
Smoothies af bær, kanel, hybenpulver, vaniljepulver og græskarkerner
Mandelmuffins

Til frokost og aftensmaden er det sjældent svært at få et fuldgyldigt måltid. Fisk, fjerkræ, kød, æg og bælgfrugter er alle gode proteinkilder. Kombineres de med pesto, nødder eller avocado, så får du de gode olier. Masser af grønsager og lidt grove kulhydrater som vilde ris eller fuldkornsris, den grove pasta eller perler af spelt, rug eller byg fuldender dit måltid.

IDEER TIL FROKOST/MADPAKKE:

Kyllingelår og grovbolle smurt med humus samt “gnavegrønt”
Rester fx. lammefrikadeller med guacamole og “gnavegrønt”
Thaisalat med avocado, rejer og boghvedenudler
Humus, fiskesalat med dampet laks og æg eller rester fra aftensmad som kan spises koldt
Salat/spinatblade med blødkogt æg, rejer, dampet broccoli, avokado, tomat, masser af krydderurter
Rugbrød med lækkert pålæg - og grønt til

IDEER TIL AFTENSMAD:

Ovnbagt laks på bund af løg, tomat, timian og hvidløg. Røde, vilde eller brune ris som tilbehør
Lammefrikadeller med kornsalat og guacamole
Sesamkylling med spidskål og grøntsager i wok
Marineret laks med ristede mandler, tangsalat m. ingefærdressing, rødbedesalat m. krydderurter

FÅR DU VÆSKE NOK?

Hvis du ikke får væske nok i løbet af dagen, så går det ud over dit energiniveau. Vi skal tanke op med vand løbende gennem hele dagen. Begynd allerede om morgenen, hvor man efter en nats søvn ofte er i væskeunderskud med 3-5 dl, fordi vi afgiver væske gennem huden og åndedrættet. Er du i underskud med væske, reagerer din krop med træthed – føler du dig tørstig, ja så er du faktisk allerede i væskeunderskud. Drik vand gennem hele dagen, og oplev hvordan du får mere energi.

VÆR GOD VED DIN MAVE:

Hvis du holder igen med sukker, hvidt brød, kager etc., så gør du din fordøjelse en stor tjeneste. Sukker etc. er med til at give oppustet mave, ondt i maven, luft i maven eller måske diarré. Det er de lange kæder af sukkermolekyler, som din fordøjelse har svært ved at nedbryde. Din mave har det meget bedre på fuldkorn, grønsager og bær. En sund fordøjelse giver både velvære, mere energi og en slank talje.
En sund tarmflora – eller rettere mikrobiota, som det nu hedder, er vigtig for en velfungerende mave og er samtidig vigtig for kroppens immunsystem.
I en tarmflora er der ligevægt af gode såvel som ”ikke gode” bakterier, svampe, virus etc. (= ubudne gæster) i tarmen. Det er helt naturligt. Men hvis balancen rykkes giver det problemer. Det kan fx være at man har fået en del penicillin, som slår alle bakterier ihjel, også de gode. Derved bliver der for mange af de ubudne gæster. Og netop disse lever af sukker og ”råber” på søde sager, hvidt brød, slik og kager. Jo flere ubudne, jo mere sukker er der brug for - og det giver øget lyst til sukker.
Fuldkorn, gode olier, bær, grønt og syrnede mælkeprodukter er fantastiske kilder til en sund fordøjelse.

Månedens klumme 2013

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00