Månedens klumme

Juni

SOMMER-SUNDE TIPS

Den danske sommer bugner af de skønneste råvarer. Maj har allerede budt på rabarber, fjordrejer og asparges. Og nu kommer juni med søde, mørkerøde jordbær og nye kartofler, og snart juli med flere bær, blandinger af salater og masser af nye grønsager. Der kommer de elegante, rødplettede rødspætter og repertoiret vokser gennem august med jomfruhummer og krebs, og på sensommeren byder blommer, æbler, pærer og svampe sig til. Hvad skal man så gøre med al den rigdom? Jo enklere en tilberedning jo bedre. Den asiatiske tradition med lynstegning og dampning respekterer selv de fineste ingredienser. Hurtig grilning, let pochering, krydring med let hånd og en enkel servering passer også fint til sommerens lethed og de nyhøstede grønsager. Sommeren giver også mulighed for at eksperimentere med raw food. Mad med mange frugter, bær og grønsager blandet med nødder, spirer, honning, olier og krydderier. Og netop om sommeren vil din krop gerne have mad, der er så enkelt tilberedt som muligt.

BYT TIL BEDRE I SALATSKÅLEN

Salater er populær spise om sommeren. Måske din salatskål allerede strutter af næring og sundhed, eller måske den med ganske få ændringer kan blive endnu mere nærende. Skift salatbladene ud med spinat. Spinat indeholder tre gange så meget A-vitamin som almindelige salatblade. A-vitamin bruger du bl.a. til dit immunforsvar, dine slimhinder og dine øjne. Et af de første tegn på, mangel på A-vitamin er, nedsat syn i mørke.
Skift agurken ud med bladselleri. Bladselleri er rig på fibre, og blot tre stilke om dagen kan virke nedsættende på et let forhøjet blodtryk.
Giv salatskålen fyld der mætter fx kogt quinoa, edamamebønner eller kyllingestykker. Det giver dig gode proteiner, der mætter, og hvis du går udenom pastafyld i salater, så undgår du de mange kulhydrater, der ofte er synderen til overvægt om maven.
Bland din egen dressing af eddike eller citronsaft, din allerbedste olie og masser af krydderurter.

BOOST DIT IMMUNSYSTEM

Bær, frugt og grønt indeholder mange A- og C-vitaminer, som styrker slimhinder og immunforsvaret. Probiotiske bakterier i fx yoghurt og cultura gavner din tarmflora - og en meget stor del af immunsystemet sidder netop der.
Alle former for svampe gavner dit immunsystem. Brug dem fx til pasta, i gryderetter, supper eller på grillen.
Hvidløg indeholder et stof kaldet allicin, som minimerer bakterier og infektioner.
Lys, luft, sol, glæde og motion styrker immunforsvaret.

OPPUSTET MAVE

Det være svært at skjule en oppustet mave under badedragten eller den tynde sommerkjole. Det kan være svært at finde ud af, hvorfor maven puster sig op, men prøv eventuelt om du kan finde synderen i nogle af de madvarer, du spiser. Det er individuelt, hvad man reagerer på, men det kan være gluten fx i pasta, havre, bulgur eller hvede. Nogle grønsager i store mængder kan også give oppustet mave, fx kål og jordskokker eller bælgfrugter og æbler. Hvis man er oppustet, så påvirker det optagelsen af næringsstoffer i tarmen. Luft i tarmene presser de små villi (tarmtrevler) flade og nedsætter optagelsen med op til 60%.

NATURLIG & SMERTESTILLENDE

Måske har du af og til ømhed i et led, eller hovedpine eller en anden form for lettere smerte. Gurkemeje, ingefær, hyben og kokosvand er nogle naturens smertestillende midler.

GURKEMEJE

- er et af de mest effektfulde krydderier. Det virker mod inflammation og er stærkt smertestillende. Til udvortes brug, kan gurkemeje kombineres med citron og bruges til omslag, som dyppes i lun olie og anvendes til at massere smertefulde led, og lindrer både smerte og hævelse.

Tips:

  • Giv din salatdressing en flot farve og ekstra næring ved at tilsætte den gurkemeje
  • Tilsæt gurkemeje til din æggesalat og pynt med masser af karse
  • Bland fuldkornsris med rosiner, cashewnødder, olivenolie og krydr med gurkemeje og pynt med frisk koriander

INGEFÆR

- virker antiinflammatorisk, og kan dermed lindre smerter i led. Ingefær indeholder et kraftigt anti-inflammatorisk plantestof kaldet gingerol. Netop dette stof er forklaringen på, at ingefær hjælper mange, der plages af ledsmerter. Ingefær kan enten spises - eller bruges til omslag, der lægges på det led der smerter.

Tips:

  • Drys dine løse ris med fintrevet ingefær, sesamfrø og eventuelt lidt smuldret noritang
  • Brug friskrevet ingefær i en marinade eller dressing sammen med sesamolie, tamari, knust hvidløg, finthakket rød chili og limesaft
  • Tilsæt friskrevet ingefær til dine sauterede grønsager
  • Tilbered te af et par skiver ingefær og en stang kanel overhældt med kogende vand
  • Bland lidt friskrevet ingefær i yoghurt, krydr med salt og peber og server det til lammekød

KOKOSVAND

- er en vidunderlig modgift til tømmermænd. Kokosvand rebalancerer elektrolytterne, giver væske til kroppen og renser toksiner ud af kroppen. Kommer vi lidt længere hen på sommeren, så bugner det med HYBEN langs de danske strande. På grund af hybens høje indhold af C-vitamin, mineraler og naturlige plantefarvestoffer, har hyben vist sig at have en gavnlig effekt ved ledsmerter.

DRIKKER DU NOK ?

Væske er vigtigt for dit almindelige velvære, men også for hele kroppen. Eksempelvis er væskemangel en af mavens værste fjender. Maden kan ikke komme gennem fordøjelsessystemet, når der ikke er væske nok, og resultatet er forstoppelse. Du har brug for ca. 2 l væske i døgnet. Du får ca. ½ l gennem kosten og derudover bør du drikke ca. 1 ½ l. Det kan være vand, saft eller nogle af de færdige drikke som kan købes hos Dalgaard, fx Vitamin Well, Vitamin Water, Coco juice, safter fra Biotta eller Pellegrino mineralvand eller Voss Water, som er fra Norge. Træner du meget skal du drikke mere, og hvis du spiser mange kostfibre, skal du også sikre at du får væske nok. Fibrene skal binde væske for at udfolde deres sunde egenskaber.

LÆKKERHED & NATURLIGE PLEJEPRODUKTER

Sommer er tiden, hvor sommertøj og sandaler ikke er kendt for at tildække kroppen, og huden har brug for ekstra pleje. Kvalitet og lækkerhed kan sagtens gå hånd i hånd, og udvalget af naturlige produkter har aldrig været større, end det er i dag. I Dalgaard finder du lækre produkter fra det engelske mærke Crabtree & Evelyn og de franske produkter Durance og Pure Provence.

STRESS NED

Stress er designet til at hjælpe kroppen i akutte situationer, som opfattes som livstruende. Det klassiske eksempel er, at man er klar til kamp eller på flugt fra en løve. Kroppen bliver hyper-vågen, og der mobiliseres energi til muskelarbejde og hurtige reflekser.
Men desuden nedsætter stress den del af nervesystemet, som styrer fordøjelsen. Hensigtsmæssigt i en akut stress, hvor vi ikke skal fordøje mad, men meget uhensigtsmæssigt ved langtidsstress. Det medfører nemlig, at din mad ikke nedbrydes ordentligt, du får ikke næringsstoffer nok, og du bliver hurtigere forstoppet.
Vi har nok alle oplevet, hvordan vi i en periode med stress kan få kvalme eller mavesmerter. Følelser og fordøjelse hører uløseligt sammen, og en for stresset livsstil giver i længden en øget risiko for at komme til at lide af et nervøst og irritabelt tarmsystem.
Stress forbruger mange B- (især B5-vitamin) og C-vitaminer. Så forkæl din krop med C-vitamin fra frugt og grønt og B-vitaminer fra fuldkorn, nødder, laks, æg og kyllingelever.
Heldigvis er sommeren en tid, hvor der som regel er større mulighed for afslapning og ferie – og det er næsten som, at dagligdagen går i halv takt.

SOVER DU GODT NOK ?

Søvn er vigtig for sundheden, fordi den giver din krop mulighed for at regenerere celler og væv. Hvis du ikke får søvn nok, kan du næste dag føle dig irritabel og træt, og du har sværere at koncentrere dig. Med en god nats søvn, kommer du både til at se bedre ud og føle dig mere veltilpas. I afdelingen for teer findes en række velsmagende teer, der virker beroligende på kroppen, så den får lettere ved at slappe af og falde til ro, fx har Pukka ”Relax” af kamille og fennikel. Clipper har dels ”Snore & peace” med kamille og lavendel og ”Sleep easy” med kamille, kanel og valerian. The London Tea Compagny har ligeledes en te af kamille og lavendel. Har du meget lavt blodtryk bør du vælge en te uden lavendel, da lavendel kan være for beroligende til en med meget lavt blodtryk.

Månedens klumme 2013

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00