Månedens klumme

September

NY START - NY ENERGI

For langt de fleste er hverdagen i gang igen, efter at Danmark har nydt sommervarmen i ugevis. Din krop bruger meget energi til skolegang, studier, arbejdsliv, sport og fritidsinteresser. Ny energi - og nok energi kræver optimal mad, der stimulerer stofskiftet og holder blodsukkeret stabilt. I tillæg giver ”powerfood” pænere hud og færre rynker, stærke knogler og et skarpt syn. Desuden viser flere undersøgelse, hvor vigtigt det første måltid på dagen er. De, der spiser morgenmad, har som oftest mere energi, lettere ved at holde vægten, bedre koncentration og tendens til at dyrke mere motion. Selv små forandringer i hverdagen giver dig mere energi, fylder lagrene af vitaminer og mineraler, giver en bedre forbrænding og en mave der bare fungerer. Lige så vigtigt er, hvordan vi indtager vores mad. Et måltid er ikke bare noget der skal overstås, men bør være forbundet med noget hyggeligt, behageligt og rart.

MORGENMAD MED ENERGI

Din morgenmad må meget gerne indeholde protein, fibre, frugt/bær og/eller grøntsager og sunde olier. Morgenmaden er det første måltid efter natten, så kroppen har brug for brændstof, og protein er en perfekt kilde til den energi, der er brug for efter en god nats søvn. Proteiner kan fx være æg, magert kød, mandler, kerner, nødder, quinoa, ost eller mælkeprodukter. Fibre er vigtige, fordi de stimulerer fordøjelsen, giver næring til de sunde bakterier i tarmfloraen og hjælper til at holde hormoner i balance. Fibre får du fra fuldkornsbrød, nødder, frø, bær og grønsager. Et tredje element er frisk frugt, bær og grønt, som giver tusindvis af sundhedsfremmende stoffer, der har antioxidant, anti-inflammatoriske, immun støttende effekter. Læg fx asparges i din omelet eller kom bær i din yoghurt eller smoothie – det giver også flotte farver til dagens første måltid. Endelig de sunde olier som findes i avocado, nødder (mandler, valnødder, pekan etc.) og frø (hør, chia, sesam). Disse olier reducerer inflammation, hjælper med at kontrollere blodsukkeret og støtter immunsystemet.

En morgenmad kan fx bestå af:


Æg med sauteret grønt og avocado
Smoothie af bær, kerner, avocado etc.
Yoghurt med frugt/bær og en lækker mysli
Havregryn med bær og nødder


FRØ

Tag ikke fejl af størrelsen, for selv det mindste frø kan give et kæmpe boost til kroppen. Frøene er små sundhedsbomber, der sætter skub i fordøjelsen, indeholder et væld af mineraler og antioxidanter, sunde fedtstoffer og proteiner og så giver de en fantastisk smag til maden. Tænk blot på et solsikkefrø, som rummer alt det der skal til, for at en solsikkeplante kan blive tre meter høj og kan vende hovedet mod solen. De sunde omega-3 fedtstoffer i frøene er vigtige for, at hjernens celler kan fungere og virker forebyggende mod depression, koncentrationsbesvær og demens.


BERKES: de fleste forbinder birkes med toppen af et rundstykke, men frøet kan meget mere. Det kan anvendes i både kager og muffins og giver en fin lille knasende oplevelse. Du kan også vende et stykke laksefilet i birkes. Frøet er rigt på jern, der er vigtig for kroppens vitalitet og kalk, som primært findes i vore knogler og tænder.

 


CHIAFRØ: blev først kendt som fuglefrø, men blev senere også menneskeføde, så vi kan have glæde både af frøets næringsværdi og dets anvendelse fx i brød, grød, smoothie - eller frøene kan ristes let og drysses på salater. Chiafrø indeholder også de sunde omega-3 fedtstoffer.

 


SESAMFRØ: giver en stor del af dit behov for kalk, magnesium og jern. Frøene giver smag til både brød, supper og salater. Frøene kan købes knuste som tahin, bedst kendt som ingrediens i hummus.

 


GRÆSKARKERNER: er fyldt med protein, og giver derved mæthedsfornemmelse. Desuden indeholder græskarkerner zink, et mineral med flere hundrede virkninger, bl.a. er det med i sårheling (du kender sikkert zinksalve), børn og unge bruger zink, når de vokser og for mænd er zink med til at forebygge prostataproblemer. Drys kernerne i bagværk, på salater eller blend dem med i en salatdressing. Græskarkerner kan ristes let på en tør pande, til de ”popper” op, derved får de en mere nøddeagtig og rund smag.

 


PINJEKERNER: har gode fedtstoffer og proteiner og en stor mængde E-vitamin, som du bl.a. bruger til din hormonbalance, til huden og så virker det som en kraftig antioxidant. Pinjekerner kan drysses på salater eller bruges i pesto. Smagen bliver mere nøddeagtig, hvis de ristes let på en tør pande.

Månedens klumme 2013

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00