Månedens klumme

Maj

GRØNNE GRØNTSAGER & SMOOTHIES

I maj står naturen med det smukkeste, lyseste lysegrønne løv, og naturen viser sig fra sin allerskønneste side. Den grønne farve og de grønne grønsager passer så fint til vores krop netop her i foråret.
De grønne grønsager stimulerer vores lever til at afgifte optimalt, og ifølge traditionel kinesisk medicin, så er det netop om foråret at leveren er allermest aktiv. Lige som vi gør forårs rent i hjemmet, så gør kroppen også ekstra rent om foråret. Grønne grønsager som broccoli, spidskål, avocado, courgette, spinat, asparges, salater og krydderurter stimulerer leverens arbejde – og så smager de vidunderligt, og kan spises rå eller tilberedes på et utal af måder.
Det er klorofyl, der giver den flotte, grønne farve til disse grønsager. Grønne grønsager er også fyldt med andre vigtige næringsstoffer, bl.a. kalk og magnesium, som bruges til opbygning af knogler.
Spinat og avocado er en af de bedste kilder til plantestoffet lutein, der virker som en antioxidant og forebygger aldersblindhed. Grønne kål og broccoli er ekstremt nærende, fordi de indeholder fibre og svovl, begge dele er næringsstoffer, som leveren bruger i dens arbejde med at rense kroppen.

alt

TIPS & OPSKRIFTER TIL SOMMERENS SMOOTHIES

Smoothies, blendede supper, pesto, dip, dressinger og desserter kan alle tilberedes i en blender. Du kan også blende din egen plante-mælk af mandler, cashewnødder, hasselnødder, sesamfrø eller solsikkekerner.

Tips, til når du skal blende:
Sæt nødder, frø og tørret frugt i blød. Det ekstra arbejde sparer din blender of overarbejde og giver en bedre tekstur af det færdige resultat. I blødsatte dadler eller soltørrede tomater blendes bedre ind og giver en bedre smag til det færdige resultat. Skær grønsager i mindre stykker eller tern og riv de meget fiberrige grønsager som peberrod, rødbede og ingefær. Grønsagerne blendes lettere, og du kan bedre justere smagen ved hjælp af små stykker af en råvare.
Kom først det flydende i blenderen, så blenderens blade lettere kan snurrer rundt, når du sætter maskinen i gang. Tilsæt dernæst ”pulver” ingredienser som kakao, lakridspulver, grønne teblade, krydderier eller proteinpulver, hvis du bruger det. Næste lag er til de bløde ingredienser som fx banan, avocado eller agurk og til sidst lægges de hårde ting som frossen frugt eller rå grønsager – og allersidst isterninger, hvis det skal i.
Fyld ikke blenderen helt op, så har den ikke plads nok at arbejde i. Så er det bedre at blende af et par omgange. Din smoothie mætter mere, hvis du kommer noget protein i, fx skyr, chiafrø, valnødder, pekannødder eller græskarkerner. Samtidigt bliver smoothien et mere fuldgyldigt ”måltid” bestående både at fedtstoffer, protein og kulhydrater.

Prøv fx.:

Smoothie med ananas & mynte
Lysegrøn smoothie med avocado & mynte
Mættende smoothie med spinat & brøndkarse

Månedens klumme 2014

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00