Månedens klumme

Marts

RÅVARER DER STYRKER IMMUNFORSVARET

- OG SUPPLERENDE OPLYSNINGER OG IDEER TIL FOREDRAGET AFHOLDT AF LENE HANSSON

Lene Hansson holdt den 19. februar foredrag hos Dalgaard om kost og sundhed, syre/base og sojaproduktet Soj4You. Lene Hansson fortalte, hvordan man kan sætte sin kost sammen, så der opnås mere energi, en normal vægt og et bedre immunforsvar. Jeg har valgt at tage nogle oplysninger ud fra Lene Hanssons foredrag og supplerer med ideer, opskrifter og ekstra oplysninger. Jeg har desuden valgt at gøre lidt ekstra ud af, hvordan du styrker dit immunforsvar. Heldigvis er vi på vej mod foråret, solen titter mere frem, og dagene bliver lysere. Men der kan stadig nå at snige sig en forkølelse ind, og kan den undgås, så er det jo det letteste og rareste. Så jeg har nævnt nogle råvarer, der er med til at styrke dit immunforsvar.

LENE HANSSON NÆVNTE,

AT 1 MILLION DANSKERE LIDER AF FORHØJET BLODTRYK.

Anne: der kan være mange årsager til forhøjet blodtryk fx meget syredannende kost, stress, insulinresistens eller at nyrerne ikke kan regulere blodtrykket optimalt. Giv maden en chance, for nogle råvarer er rigtig gode til at hjælpe med at sænke blodtrykket fx bladselleri, hvidløg, fede fisk (laks, sardin, sild, hellefisk), bær, grønsager og olivenolie. Undgå lakrids, hvis du har forhøjet blodtryk. Prøv fx. denne Salat med bladselleri, pærer og nødder

LENE HANSSON UDTALTE,

AT DER ER 1,3 MILLION DANSKERE, DER ER OVERVÆGTIGE.

Anne: der er naturligvis mange årsager til overvægt, arvelighed, for lidt motion eller følelsesmæssige ubalancer hvor man trøstespiser, fordi livet er hårdt for en. De der har insulinresistens, altså en tilstand, hvor sukker (glukose) ikke kommer ind i cellerne, er ofte overvægtige – lige som de med type-2 diabetes. Hvis man har type-2 diabetes eller er insulinresistent, vil man ofte have stor glæde af at skære ned på brød, pasta, slik, sodavand, kager etc. Det er ikke meningen at man skal sulte sig, hvis man er overvægtig, men i stedet blive mæt af fjerkræ, bælgfrugter, fisk, æg, quinoa, bær, grønsager og mandler. Hvis du har speciel interesse i emnet type 2-diabetes, så kan du google ”Magasinet RASK 8-2013”, hvor jeg har skrevet en længere artikel om type 2-diabetes.
De med insulinresistens har ofte forhøjet blodtryk og forhøjet kolesteroltal. Lene Hansson nævnte, at man bør drikke vand nok, hvis man har forhøjet kolesterol, og jeg kan supplere med at madvarer som olivenolie, løg, hvidløg, fede fisk og fibre fra fx havre og bælgfrugter er med til at sænke kolesteroltallet - og så suppleret med motion. Prøv denne dejlige frokostret Æggestand med grønsager

DERUDOVER

LIDER MANGE AF DEPRESSION, NÆVNTE LENE HANSSON.

Anne: hvis du har tendens til dårligt humør, vinterdepression eller let depression, så er der fødevarer der kan hjælpe med at forbedre humøret. Det er fødevarer der indeholder tryptofan, som er forløberen til serotonin – serotonin er det stof, der gør os i godt humør og giver lykkefølelse. Mad med tryptofan er fjerkræ, græskarkerner, hvidløg, æg og sesamfrø. Desuden er det vigtigt at der er nok B-vitaminer og magnesium i kroppen, så omdannelsen af tryptofan til serotonin kan foregå. Dagslys og motion er også vigtigt for at få dannet ”det gode humør”. Endeligt ved man at en stor del af serotonin-produktionen finder sted i tarmsystemet, så det er godt at have en balanceret tarmflora. Mad til den gode tarmflora er bl.a. de syrnede mælkeprodukter som Cultura og A38 og fibre fra fuldkorn, grønsager, frø, kerner og bær.
Opskrift på Græskarkerne-snack

MANGE

LIDER AF GIGT OG INFLAMMATION, NÆVNTE LENE HANSSON.

Anne: hvis du har ledsmerter eller ledproblemer så vil der altid være inflammation i leddet. Du kan minimere inflammationen ved at spise såkaldt anti-inflammatorisk mad. Råvarer der modvirker inflammation er bl.a. gurkemeje, ingefær, tørret hyben og omega-3 fedtsyrer som du får fra de fede fisk, valnødder og chiafrø og kværnede hørfrø.
Lækkert sprødt Knækbrød

LENE HANSSON NÆVNTE,

AT EN DEL DANSKSERE IKKE TÅLER KOMÆLK, BL.A. PGA. LAKTOSEINTOLERANCE.

Anne: laktose er mælkesukkeret i mælken, og ikke alle formår at nedbryde laktosen ved hjælp af enzymet laktase, der dannes i tyndtarmens slimhinde. Man ved at rigtigt mange asiater mangler laktase, men de har jo heller ikke tradition for at drikke komælk. Ca. 2% af den danske befolkning mangler laktase og kan derfor ikke spalte laktosen. Hvis du ikke producerer laktase, kan du købe laktosefri mælkeprodukter, som yoghurt naturel, minimælk, piskefløde og cremefraiche 9%. Andre tåler ikke mælk, fordi de ikke kan nedbryde mælkeproteinet, specielt kasein. Det ses ofte hos de med autisme og børn med ADHD.
Hvis du, af den ene eller den anden årsag, ikke tåler mælk, så har Dalgaard et stort udvalg af plantemælk fremstillet på bl.a. soja, ris, havre, kokosnød og mandler. Du kan købe yoghurt fremstillet af soja, og desuden fås fløde af enten soja eller mandel. I denne smoothie er der byggræs, som Lene Hansson nævnte i aftenens løb. Byggræs købes som pulver på glas, og er rigt på klorofyl og virker mildt basisk. Selv om det er byg, så indeholder det ikke gluten, for gluten sidder i selve kornet.
En dejlig cremet Grøn smoothie

LENE HANSSON NÆVNTE OGSÅ,

AT EN DEL DANSKERE IKKE TÅLER GLUTEN.

Anne: der er mange symptomer forbundet med glutenallergi eller en overfølsomhed for gluten. Hvis du gerne vil læse mere om gluten og alle de glutenfri produkter som Dalgaard forhandler, så kig under ”Annes hjørne” på hjemmesiden og klik ind på Februar ´14. Der er omtale om gluten og en oversigt over de produkter, som Dalgaard forhandler.
Prøv evt. denne Glutenfri æbletærte

Månedens klumme 2014

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00