Månedens klumme

November

MORGENMAD - EN FRISK START PÅ DAGEN

Efter en nats søvn har kroppen fastet i lang tid, så den har brug for energi til at genopbygge depoterne. Det er ikke alle der har den store appetit om morgenen eller lyst til at spise et solidt første måltid hver dag.
For nogle er det nok med et let måltid lidt frugt og en smoothie.
For andre skal der være mere gods i måltidet, så der vil et blødkogt æg med ristet rugbrød eller en grød være et godt morgenmåltid. Grød indeholder mange fibre, giver en god mæthedsfornemmelse og holder maven i orden.
Morgenmaden er basis for hele dagens energiniveau, så det kan godt betale sig at spise noget godt og nærende.
Det kan være svært ved at vide, hvad der er godt at spise til morgenmad. Ofte er der ikke så meget tid om morgenen, og samtidigt må der gerne være variation i maden, og den må gerne være fyldt med næring og energi til resten af dagen.
Det bedste er at få en morgenmad, der både nærer og mætter – også kaldet et fuldgyldigt måltid, hvor der både indgår protein, fedtstoffer og naturligvis også kulhydrater til at give energi til start på dagen. Et fuldgyldigt måltid vil også være med til at støtte din blodsukkerbalance. En skæv blodsukkerbalance vil bl.a. give dårlig koncentration og nedsat indlæring i løbet af dagen.
Desuden støtter fedt og protein hjernens produktion af neurotransmittere (signalstoffer), der er med til at give dig energi og vågenhed.
En lille smule planlægning giver virkeligt bonus om morgenen, når maden skal på bordet: Kog frugtkompot, bland mysli eller granola og bag muffins i løbet af weekenden, så er der styr på morgenmaden ugen efter.
Brug gerne et par minutter aftenen inden. Sæt havregryn og/eller chiafrø i blød om aftenen i mælk eller plantemælk eventuelt med et par mosede bær, og stil det i køleskab natten over. Næste morgen røres rundt og toppes med bær, bananskiver og mysli eller et par nødder. På den måde er der herlig morgenmad med en minimal indsats om morgenen.
Eller det kan gøres således: om aftenen tages 1 dl havregryn og 2 dl vand og kommes i en gryde med nødder, rosiner, kanel, kardemomme, vaniljepulver og hørfrø. Om morgenen tilsættes æbler skåret i små stykker, en anelse honning og så skal det hele småkoge 5 minutter - rør i grøden undervejs. Serveres med lidt hakkede mandler og mynte og dryppes med nøddeolie eller tilsættes en smørklat.
Koger du andre former for grød, der skal koge længere fx af quinoa, boghvede eller hirse, så kan de koges til et par dage og opbevares i køleskab – og så varmes en lille portion op næste morgen.
På samme måde kan dej til boller eller pandekager opbevares til et par dage i køleskab.
Hvis familien er til smoothies om morgenen, så gør frugt og grønt klar, sæt det i køleskab, så er det klar næste morgen til at komme i blenderen sammen med de øvrige ingredienser.
En nem og hurtig omelet tilberedes af 1 moset banan, der røres med 1 æg og 1 spsk. chiafrø – og steges ganske få minutter på en pande.
Mysli eller granola kan tilberedes til flere dage af gangen – eller de kan købes i en god kvalitet.
Hav frugtkompot i køleskabet og mysli i et glas, så er et lige klar til at blive drysset på yoghurt eller et andet surmælksprodukt.
Selv små ting kan gøre en forskel, fx at skifte morgenmaden fra cornflakes til havregryn. De er billigere, de kan reducere dit kolesteroltal, har ikke tilsat sukker og smager godt sammen med frugt, bær og nødder.
Undgå hvidt brød og sukkerholdige morgenmadsprodukter, som får blodsukkeret til at stige alt for hurtigt.
Kulhydrater bør ikke stå alene, da de får blodsukkeret til at køre for meget op og ned. Spis derfor gerne fedt og protein samtidig i din morgenmad.
I weekenden er der ofte mere tid til morgenmad, og brunch kan være en skøn måde at kombinere sen morgenmad og en let frokost uden at skulle tænke på vækkeur og arbejdspres. Brunch kan være enkelt med muffins, frisk frugt, yoghurt og søndagsavisen eller det kan være mere omfattende med røræg med svampe eller røget laks, bacon, oste, tærter, smoothies og flere slags brød. Det gode ved brunch er, at der ikke er nogen faste regler.

IDEER TIL MORGENMADEN
  • Yoghurt med melon, mynte, mandler, vaniljekorn og kokos
  • Yoghurt med banan, rosin og mysli
  • Ristet rugbrød med avocado
  • Tyk smoothie serveret i skål
  • Små, tykke pandekager
  • Rester fra aftenen før
  • Smoothie
  • Stenalderbrød med smør og marmelade
  • Æg på mange måder, omelet, røræg, blødkogt
  • Grød toppet med fx nødder, frø, frisk frugt og bær, kanel, rosiner
  • Morgenmads-muffins
  • Grød af blandede korn toppet med æblekompot og kanel
  • Mysli med æble, appelsin og yoghurt
  • Røde grapefrugtfileter med blåbær, mynte og granola og dryppet med nøddeolie
  • Grød af mandelmælk, chiafrø, havre og kokos
  • Græsk yoghurt med appelsinfileter, mandler, sesamfrø, kokosmel og lidt honning
IDEER TIL INGREDIENSER I EN MORGEN SMOOTHIE
  • Bær, frugt
  • Avocado
  • Frossen spinat eller broccoli
  • Hampefrø
  • Nødder, frø, græskarkerner eller mandler
  • Kanel, kardemomme eller ingefær
  • Usprøjtet citrusskal
  • Plantemælke eller komælk
Se mine dejlige opskrifter på tilbehør til morgenmad:

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00