Februar

FARVEL FORKØLELSE

På denne kolde tid af året er det vigtigt at holde immunforsvaret i top, så man kan holde sig sund gennem vintermånederne og undgå vinterens snue og influenza. Der er der ingen hurtige løsninger, men alligevel er der masser af enkle vinter-sundheds tips og mange skønne råvarer, der styrker immunforsvaret, så vi kan hjælpe os selv og vores børn raske gennem vinteren. Der er et væld af vidunderlige naturlige madvarer, der ikke kun giver en øjeblikkelig lindring, men også styrker immunforsvar, så det er stærkt og mindre sårbart over for vinterens strabadser. Her er mine bedste tips, til at holde forkølelsen fra døren og familiens immunforsvar i top.

FRUGT, BÆR & GRØNTSAGER
stimulerer til et bedre immunforsvar bl.a. fordi de indeholder beta-karoten, C-vitamin og plantestoffer. Spis gerne hele farvepaletten som grønt fra bladgrønt og grønne kål, orange fra havtorn, gulerødder, søde kartofler og appelsin. Rød fra tomater og den røde peberfrugt og lilla fra rødbede, aubergine, blåbær og røde druer.

Søde kartofler
Søde kartofler er fantastiske for immunforsvaret pga. deres høje indhold af beta-karoten og C-vitaminer, der begge beskytter mod virus og bakterier. Søde kartofler kan tilberedes let i ovnen enten hele, halve eller som tern og både. De kan moses til den smukkeste orange mos – eller søde kartofler kan tilberedes som suppe, der varmer godt på en kold vinterdag.

Ingefær
Ingefær er en af naturens "super fødevarer". Fuld af næringsstoffer, antioxidanter og vitaminer, nok til at bedre immunforsvaret og mindske eventuelle smerter. Te: du kan tilberede te af ingefær, stjerneanis, kanelstang og honning, det giver lindring i næse og svælg. Til en kande skal du bruge 2 kanelstænger, 4 stjerneanis og 2 stk. frisk ingefær på ca. 5 cm, der skrælles og skæres i tynde skiver. En kande vand hældes over og blandingen koger ca. 20 minutter. Derefter sies teen og der kommes en teskefuld honning i hver kop. Med denne te er immunforsvaret klar til kamp mod vinterens snue. I Dalgaard finder du Ingefær shot og Ingefær drik fra Bangs, Ingefær shot og Gurkemeje shot fra Pukka, og friskpressede shots af ingefær og æble fra Frankly Juice. Du kan også købe syltet ingefær på glas, te med ingefær fra Pukka - og naturligvis frisk ingefær i grøntafdelingen.

Hvidløg
Kom hvidløg i maden, og få glæde af hvidløgets immunstyrkede egenskaber.
Du kan bruge hvidløg, når du tilbereder hummus, kylling, fiskeretter, gryderetter og simreretter.
I grøntafdelingen finder du økologiske, pillede sorte hvidløg. Sort hvidløger fermenterede og med end mere fin og mild smag end de almindelige hvidløg. De bruges i marinader, dips, saucer og mayonnaise, hvor de moses sammen med andre ingredienser. Eller de kan bruges hele i salater eller som tilbehør til bagte søde kartofler eller auberginer.
Sort hvidløg egner sig også til pasta-, ris- og nudelretter, hvor det er med til at give retterne den specielle umami smag.

Peberrod
Peberrod er vældig aktiv mod vinterens bakterier, bl.a. på grund af dens høje indhold af C-vitaminer og stoffet sinigrin, der giver peberroden dens skarpe smag. Desuden stimulere peberrod fordøjelsen, og er en vigtig råvarer for at leveren kan arbejde effektivt. Selv om peberrod er en grøntsag, skal den nærmest bruges som et krydderi, der sætter smag til dine måltider. Du kan vende peberrod i kartoffelmos eller drysse reven peberrod over dampede grønsager. Kogte rødbeder passer godt med peberrod fx smager rødbeder fantastisk vendt i olivenolie, eddike og hvidløg, persille og høvlet peberrod. Peberrod egner sig også til fede retter, hvor den kan høvles eller rives over. Hos Dalgaard kan du købe både revet og høvlet peberrod og peberrodscreme i tube i grøntafdelingen, og i Delikatessen har de peberrodssalat.


BlodappelsinSæt tænderne i den smukke røde appelsin, blodappelsinen. Alene det at nyde den som den er, er både smukt og velsmagende. Den er fyldt med C-vitamin, ligesom de øvrige citrusfrugter og styrker dermed dit immunforsvar. Den flotte farve får appelsinen fra plantestoffet anthocyaniner.

    Du kan:
  • Skære den i fileter og vende den med nøddeolie, citron og ristede pistacienødder
  • Spise fileterne med flødeskum og kakaonibs eller reven chokolade
  • Bruge den i salater sammen med kål og valnødder
  • Bruge den med gulerødder, mynte og oliven
  • Bruge den som topping på grød
  • Presse den til den flotteste juice eller bruge den i en smoothie

Ananas
En god måde at hjælpe med at lindre en forkølelse og halsbetændelse er frisk ananasjuice. Den er nærende, velsmagende og let at lave. Ananasjuice har naturlige anti-inflammatoriske egenskaber og vil lindre smerter, og sammen med C-vitamin holder juicen immunsystemet i skak. Hvis dine børn ikke kan lide ren ananasjuice, så kan den blandes med frisk appelsin eller mango. Det er muligt at købe færdig ananasjuice, hvis du ikke har en saftpresse.

Sukker
- påvirker og sløver immunforsvaret, så det ikke kan arbejde optimalt. Byt sukkeret ud med andre sødekilder, fx i bagværk, hvor du kan søde med frugt, bær og tørret frugt eller revne æbler eller gulerødder. Så får du også glæde af deres store indhold af næringsstoffer og du på virker ikke blodsukkeret så heftigt. Har du brug for sukker, så kan du vælge kokossukker eller kokosblomstsukker, der stadig har lidt mineraler i sig, og påvirker heller ikke blodsukkeret så voldsomt som almindeligt hvidt sukker.
Stress og manglende søvn
- påvirker immunforsvaret negativt. Har du svært ved at sove, kan du prøve at spise nogle madvarer med naturligt indhold af melatonin, kroppens søvnhormon. Det findes bl.a. i kinaradise, banan, valnødder og havre. Man har også set at omega-3 fedtstoffer kan give en bedre søvn, dem finder du i de fede fisk, chiafrø, pekan- og valnødder og kværnede hørfrø.
Noget vi måske ikke tænker på, men som også er vigtigt for immunforsvaret er, en sund og balanceret mikrobiota (tarmflora). Halter den, kan du eventuelt styrke den med de syrnede mælkeprodukter som cultura, A38 og kefir. Eller du kan købe surkål på glas, som også styrker tarmfloraen.

Kefir
Kefir er et let perlende, let syrligt surmælksprodukt. Det er en rig kilde til gavnlige probiotiske bakterier, proteiner, aminosyrer og en bred vifte af vitaminer og mineraler, herunder et højt indhold af B12-vitamin, kalk og magnesium. Dalgaard har en fløjlsblød, perlende kefir fra Arla Essens, fremstillet på økologisk sødmælk og kefir-kultur.

Prøv en dejlig, sund grød med kefir: Grød m/kefir, chiafrø, ingefær & appelsin

Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00