Januar

MAD TRENDS 2017

Vi har lige sagt goddag og velkommen til et helt nyt og ubrugt år 2017. I den forbindelse er det altid spændende at kigge ind i krystalkugler og se, hvilke trends der er koblet til det nye år. Formentligt bliver det en blanding af det, vi kender og nye ting, der kommer til.


MAD FRA ANDRE HIMMELSTRØG
Hos nogle minimeres New Nordics ingredienser som ramsløg, rodfrugter, byg og kål en smule, og man begynder at se sig om i verden, og ser fremmede kulturer som en kontrast, til det vi kender. Varmende krydderier som ingefær, chili, wasabi og peber erstatter vores kendte krydderurter – eller bliver et supplement til dem. Vi åbner dørene til eksotiske madkulturer bl.a. Mellemøsten og Sydamerika. Fra Mexico vil vi se et utal af tacos fx med fyld af krydret oksekød eller pulled pork.
Fra Indiener der stadig fokus på både ingefær og gurkemeje. I 2016 så vi disse råvarer blandt andet i forbindelse med antiinflammatorisk mad.
Vi vil formentligt se mere til portugisisk mad, idet Lisabon er blandt de hotte rejsemål i Europa i øjeblikket. Det portugisiske køkken er robust og præget af friske råvarer. Hvidløg, olivenolie, sardiner, skaldyr, Bacalhau (klipfisk) og friske krydderurter er nogle af nøgleord i portugisisk gastronomi. Ikke at forglemme landets rødvine og portvin.
Det japanske køkkener stadigt aktuelt med ingredienser som miso, tofu, shiitake svampe, sesamolie og tang.
Men vi glemmer ikke New Nordic. Det vi bl.a. tager med er kvalitet, det være sig i råvarerne såvel som i færdigmad. Flere færdigretter vil finde vej til middagsbordene, men i en ordentlig kvalitet.
I Dalgaard finder du sunde og velsmagende retter, tilberedt dels hos Delikatessen, dels i Fiskebutikken, således at det kun kræver et minimum af tilberedning i dit køkken.

PLANTE POWER
Vegetar, flexitar og veganer– vi kender ordene fra de seneste år. Og vi vil stadig møde dem, og flere og flere vil spise mere grønt og have en eller flere kødløse middage om ugen. Vi vil stadig spise mere plantebaseret mad, grønsager, frugt, bær, nødder, frø, bønner, linser og korn.
Vi kan kalde dem alle superfood, spækket med vitaminer, mineraler, plantestoffer, smagsoplevelser og livsenergi.
Køb grønsagerne så friske som muligt, undgå gule og slappe blade og tjek at stilkene er faste og ikke bøjelige. De fleste grønsager opbevares bedst i køleskab og skylles inden de skal tilberedes.

Nemme måder til mere grønt i hverdagen:

  • Smoothie: du kan sagtens få grønsager i din smoothie og alligevel smager den godt. Både avocado og babyspinat er både velsmagende og fyldt med struttende sundhed. Top med æble eller mangotern, hakkede nødder og lidt hampefrø så har du et komplet lille, mættende måltid.
  • Tilbered grønne dressinger, fx guacamole, persille-humus eller pesto. De kan alle bruges til at dyppe grønsagsstave i – af fx radiser, kinaradise, gulerødder, agurk eller bladselleri.
  • Tilberede vegetarisk ”kød-sauce” eller lad grønsagerne fylde meget i en kødsauce med kød. Løg, tomater, courgette og gulerødder er nemme at komme i en kødsauce.
  • Bland grønsager i kartoffelmosen. Blomkål, pastinak eller persillerod passer fint i kartoffelmos.
  • Supper, her kan bruges mange slags grønt. Enten som en minestrone eller som en blendet grønsagssuppe eventuelt blendet med kokosmælk for at få en mere cremet konsistens.

Se min opskrift på en dejlig salat m/appelsin, avocado & pistacienødder

HAVGRØNT
I takt med større og større interesse for plantemad, ses også mere interesse for havets grønsager også kaldet tang. Disse er vældig sunde med højt indhold af vegetabilske proteiner, mineraler og alginsyre, der hjælper kroppen med at afgifte. Den mest kendte tang er nori, som mange kender fra maki-ruller, men hos Dalgaard kan du også købe arame, kombu og wakame. I Fiskeafdelingen finder du tangsalat. Du kan anvende tang i supper, gryderetter eller til sushi. Tang er med til at give dine retter den 6. smag kaldet umami.

KOOKOS
Vi har brugt produkter af kokos de seneste år – og det fortsætter. Vi bruger kokosolie, kokosvand og kokosmælk. Og vi bruger kokosmel, kokosflager og kokossukker. Kokos er glutenfri, let fordøjeligt og har et højt indhold af fibre og protein. Kokos har også laurinsyre og caprylsyre der virker svampehæmmende i kroppen.

Se min opskrift på Glutenfri banankage m/kokos

FERMENTERET MAD
Der er fortsat fokus på fermenteret mad, kimchi og kombucha, som er sund mad til fordøjelsen. Sidste år udkom jo et utal af bøger om sunde tarme og fermenteret mad.

INSEKTER
I 2016 kom vi til at hører om de spiselige insekter, og bogen ”Insectivore” udkom. Måske bliver det ikke i 2017 vi kommer til at snacke ristede græshopper fredag aften ved fjernsynet, men vi kommer til at forholde os til insekterne som vitaminrige, sunde og bæredygtige råvarer. I foråret 2017 udkommer endnu en bog om insekter ”Insekter på menuen”.


PASTA AF NYE RÅVARER
Pasta er ikke længere kun fremstillet af hvede. I dag kan du købe glutenfri pasta hos Dalgaard fremstillet af bælgfrugter som sojabønner, sorte bønner og edamamebønner. Du kan få glutenfri pasta af ris, de såkaldte risnudler. Du kan selv lave grønsags-spaghetti af fx kinaradise, courgette eller gulerødder med et juliennejern eller en Spirelli-maskine.

SOUPING ER DET NYE JUICING
Den største forskel mellem juicing og souping er, at når du juicer, ryger de fleste fibre fra frugt og grønsager i skraldespanden, hvorimod i de blendede supper bruges hele grønsagen, så du både får fibre, proteiner og de sunde fedtstoffer med. Fibre fra frugt og grønsager er guf for fordøjelsen og dermed for hele kroppen. De er fx med til at sænke et forhøjet kolesteroltal, holder maven i gang og hjælper med at opbygge en stærk tarmflora.
Suppens store indhold af grønsager giver mange antioxidanter, der dels styrker immunforsvaret, dels virker antiinflammatoriske.

Prøv mine to dejlige opskrifter på suppe:
Minestrone
Græskarsuppe m/svampe-bacontopping

MAD MED MANGE FARVER
Vi kan også kalde det ”Black is the new black”. Det handler i al sin enkelhed om stadig at spise mad med mange farver, det være sig sort mad som sorte ris, tang eller sorte bønner eller de mere farvede kulører som røde tomater, grønkål, søde orange kartofler, orange eller lilla gulerødder, gul melon og ananas eller at drikke grøn matcha te. Planternes farvestoffer virker som antioxidanter, antiinflammatoriske, styrker immunforsvaret og hjælper leveren med at holde kroppen ren.

Prøv en dejlig ret med Kylling & grøntsager i kokosmælk

STOP MADSPILD
Det er stadigt vigtigt at undgå madspil både i hjemme-køkkenet og i restaurationskøkkener. Prøv at bruge dine rester og køb ikke større portioner end du kan nå at bruge.
Stop madspil er kommet på skolebørnenes skema, og Danmark har fået et Nationalt Videncenter om Madspild. Hvis du er interesseret i at læse mere om dette center og emnet ”Madspild”, kan du se på madspild.dk. Hos Dalgaard findes hylder til Stop madspil, hvor varer med ultra-kort udløbsdato sættes.

Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00