Marts

VEGETAR PÅ DELTID, FLEXITAR ELLER MEATFREE MONDAY

Kært barn har mange navne, men for alle tre benævnelser gælder det om at spise flere grønsager og mindre kød, men kød er bestemt ikke forbudt.
Kød har i mange år været omdrejningspunktet i et aftensmåltid, men de seneste år er grønsagerne kommet meget mere i fokus, og den vegetariske livsstil er populær, i alt fald et par dage om ugen. Ikke længere er grønsager forbundet med kaninfoder eller hippiebevægelsen. I dag er grønsagsretter alt andet en 70´ernes selleribøf og linsepostej. I dag hedder retterne saltindbagt selleri, krydderbagte rødbeder med brunet smør eller tomatsuppe med dild, parmesanost og hvidløg serveret med nudler og groft brød.

De seneste år er vi blevet præsenteret for mange forskellige kostretninger, først skulle vi spise fedtfrit, så kom stenalderen over os, derpå low carb high fat og nu flexitar. Hvor mange af de tidligere kostretninger har været flygtige, så tror jeg, at flexitar er kommet for at blive. Både vores krop, vores klima og miljø har glæde af denne tankegang. Gallup foretog for nyligt en undersøgelse for Berlingske, der viser at ca. 40% af alle danske hjem har en kødløs dag om ugen.
Der er slet ikke tale om en skrap kostform eller diæt, nu er det tilladt at have en mere pragmatisk tilgang til sundhed og nyde livet, og det skal ikke være en sur pligt at skære ned på kødet. Der er masser af spændende, nye tiltag og opskrifter der gør det nemt og velsmagende at få flere grønsager ind i hverdagen.

Aldrig før, har der været så meget fokus på vegetarisk og vegansk mad. Nye vegetariske restauranter dukker op, en af de seneste er Henrik Ydes VeVe (står for vegetarisk verdenskøkken), som allerede har flere ugers ventetid på bordbestillingen.

Til Bocuse d´Or Europa, kokkenes uofficielle VM sidst i januar, hvor kokken Morten Falk stillede op for Danmark, var halvdelen af konkurrencen helliget vegansk mad, altså retter udelukkende lavet med råvarer fra planternes verden.

Konceptet Meatfree Monday stammer oprindeligt fra England, hvor især Paul McCartneys arbejde for bevægelsen er kendt. Budskabet er simpelt: ved at droppe kødet blot en dag om ugen, er du på en og samme gang med til at gøre noget for miljøet, dyrene og din egen sundhed. Budskabet har spredt sig til 53 lande, og alle kan være med. I dag ser man også at flere uddannelsessteder og virksomheder, og store kantiner er hoppet med på bølgen. En enkelt ting man kan have i baghovedet i forhold til måltider uden kød er, at det ofte er kød, der tilsætter smagen umami. Så hvis du fjerner kødet, kan du let komme til at opleve, at retten savner noget dybde. Det kan du imødekomme ved at tilføje ingredienser som parmesanost, svampe, oliven eller tomater, som netop har umami-smagen i sig.

Hvis du er interesseret i mere information eller mangler inspiration til opskrifter, kan du se mere på www.meatfreemondays.com.

VEGETABILSKE PROTEINER
Er du vegetar eller vaganer er det nødvendigt at sikre at der er proteiner nok i maden. Normalt fås proteiner oftest fra kød, fjerkræ og fisk, men det er netop disse råvarer som vegetarer og veganere ikke spiser.
Heldigvis er der masser af andre velsmagende kilde til gode proteiner. Nedenstående er råvarer, som netop giver din krop proteiner, som den bl.a. bruger som byggesten, transportproteiner og antistoffer.

Tofu - er lavet ud fra sojabønnen og har et højt indhold af protein. Tofu smager ikke af så meget i sig selv, men tilberedes den med andre ingredienser bliver den meget velsmagende. Det kan fx være hvidløg, citrongræs, ingefær, gurkemeje, kaffir limeblade eller koriander. Tofu er hurtigt tilberedt og passer perfekt til hurtige wok-retter, hvor den netop tager smag af de øvrige ingredienser.

Bælgfrugter - som kidneybønner, sojabønner, linser, ærter, sorte- og hvide bønner har proteiner samt et godt indhold af fibre og B-vitaminer. Kan anvendes til vegetariske frikadeller, salater, gryderetter, humus, falafel og pateer. De kan købes tørrede i pose eller kogte på dåse.

Edamame bønner - kaldes de unge, friske sojabønner. De har en frisk grøn farve og købes frosne. De er hurtigt tilberedt – og måske vi kender dem allermest fra det japanske køkken, hvor de serveres som snack, blot drysset med flagesalt.

Hampefrø - egner sig i smoothies eller som drys på salater. Frøene tilfører retten de umættede sunde fedtstoffer, proteiner og kalk og magnesium, som du bl.a. bruger til dine knogler.

Chiafrø - er rige på proteiner, fibre og de sunde fedtstoffer. Anvendes til pandekager, knækbrød, bagværk eller til chiagrød, en grød der ikke skal koges, men blot stå natten over i køleskabet.

Quinoa - er det korn der indeholder allermest protein. Det stammer oprindeligt fra Mellemamerika, men har gennem de seneste 10 år fundet vej til Danmark. Det anvendes til pandekager, som fyld i supper og salater, frikadeller eller morgengrød.

Nødder,mandler, kerner & frø - er små sundhedsbomber med både fedtstoffer og proteiner og et utal af anvendelses muligheder. Til bagning, som drys i salater, til desserter, suppe, snack og mellemmåltider.

Kakao eller rå kakaonibs indeholder faktisk en del protein. Desuden magnesium, som beroliger kroppen og samtidigt bruger kroppen magnesium til muskelarbejdet og dermed også til dit hjerte. Kakao er lidt bitter i smagen, en smag der tilgodeser leverens arbejde. Jo mørkere chokolade, jo højere kakaoindhold.

Nemme ideer til at nå de ”6 om dagen”

  • Svits grønsager på panden i rigeligt med krydderier, karry, hvidløg, ingefær, oregano mm.
  • Tilberede en gryderet af bælgfrugter, grønsager, krydderier og en dåse flåede tomater
  • Lav en omelet med hakkede løg og et par kugler frossen spinat – flot og smagfuldt
  • Lav ”spaghetti-strimler” af gulerod, courgette eller kinaradise
  • Halverede, baget peberfrugter med fyld af svampe og ris
  • Frikadellefars tilsat rødbede, svampe eller revne rodfrugter
  • Steg rejer på panden sammen med kål og karry
  • Fyld grønsager i tærten, wraps, tacos eller pitabrød
  • Kom grønsager i risottoen, fx svampe, græskar eller blomkål
  • Guacamole, salsa og pesto er lækkert grønt tilbehør
  • Læg kyllingen på en bund af rodfrugter, krydderurter og løg
  • Bag rodfrugter i ovnen med olie og krydderier til de nærmest er pomfritagtige
  • Pak grønsager i bagepapir med lidt brunet smør og bag dem i ovnen
  • Brug grønsager til blendede supper - eller i smoothies
  • Tilsæt revne grønsager til brøddejen
  • Tilbered hummus og server den med stænger af fx gulerødder, bladselleri, rød peberfrugt eller kinaradise
  • Spis asiatiske retter, de har tradition for at indeholde mange grønsager og magert kød

Se nogle lækre vegetar opskrifter her:


Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00