Netop nu

Juli & August

VANDMELON
Sol, solhat og vandmelon – hører sommeren til. Med sin saftige og sprøde konsistens og dens høje vandindhold på 92% passer den perfekt til sommerens varme dage. Desuden er den sund og fuld af vitaminer og antioxidanter. Derudover har vandmelon et lavt kalorieindhold på kun 34 kcal pr. 100 g. Et af de vigtige stoffer, der gør vandmelon ekstra sund om sommeren er lycopen, som er et plantestof, der giver vandmelon dens smukke farve og virker som naturlig solbeskyttelse. Lycopen er en antioxidant, der neutraliserer de frie radikaler, der opstår, når UV-stråling rammer huden. Du finder også lykopen i tomater, røde bær og abrikoser.
Vandmelon smager skønt og er let at transportere, skåret i skiver, hvis turen går til stranden eller det handler om en picnic i det grønne.
Hvis du banker let på en vandmelon og den lyder hul – så er den lige som den skal være, sød, sprød og saftig.

Tips til vandmelon:
  • Du kan presse vandmelon til en frisk og sød juice.
  • Du kan skære vandmelon i firkantede stykker, sætte dem på en ispind og fryse dem 2 timer i fryseren. Derpå vendes toppen i smeltet chokolade
  • Vandmelon smager delikat sammen med basilikum og fetaost
  • Skær den i tern og brug den i frugtsalaten
  • Et par stykker vandmelon og en myntekvist i en kande vand, er smukt og giver en frisk smag
Prøv mine dejlige opskrifter med vandmelon:

KOLDSKÅL
Der findes næsten ikke noget mere sommerligt end koldskål. Oftest er den lavet på kærnemælk, men i de senere år er der kommet flere variationer frem. Man ser også nogle små mejerier, der har lavet deres egen variant af koldskål.
Koldskål er en dansk opfindelse, der stammer fra 1900-tallet, hvor kærnemælken blev udbredt i Danmark.
De fleste kender koldskål fra de tidlige barndomsår, og derfor har den også et tvist af nostalgi hos de fleste af os.
Traditionelt er den tilberedt af kærnemælk, æg, sukker og vanilje og serveres med kammerjunker eller knasende mysli. Men nye varianter er dukket op, hvor koldskålen tilberedes med jordbær, appelsin, banan eller hindbær.
Har du ikke tid eller mulighed for selv at tilberede koldskål, så kan du købe økologisk koldskål med citron, rørsukker og ægte vanilje fra Øllingegaard. Desuden har Arla som varianterne: koldskål med citron, koldskål med tykmælk og jordbær og koldskål med tykmælk og æg.

Dejlige koldskåls-opskrifter:

GOURGETTE
Det er oplagt at skrive om courgetten netop nu. Godt nok kan den købes på alle tider af året, men lige nu – og senere hen på året, vrimler det ofte med courgetter i haverne. Og har du den ikke i haven, så er den ikke dyr at købe, og der er et utal af måder, hvorpå courgetten kan anvendes. Courgetter har en neutral smag og kan derfor anvendes til et utal af retter. De kan spises rå som spaghettistrimler, de kan farseres, bruges til vegetariske frikadeller eller som ingrediens i kødfrikadeller. Den kan tilberedes i tærter eller salater – eller courgetten skæres i små tern og ovnbages sammen med tern af aubergine, peberfrugt og tomater. Derefter kan blandingen vendes med ricotta, der giver en cremet konsistens.
Den er kalorielet, har et godt indhold af fibre samt mineralerne kalk og magnesium, som vi bl.a. bruger til vores knogler og kredsløb.

Courgette-pasta m/pesto

KRYDDERURTER
Om sommeren skyder krydderurterne op i mange haver. De giver velsmag til sommerens lette retter og er samtidigt små sundhedsbomber.
Krydderurter har haft betydning for både mennesker og dyr siden oldtiden, og der var en mangfoldighed af krydderurter i middelalderens klosterhaver.
Krydderurter kan bruges i salater, saucer og dressinger – eller som drys på sommerens æggemad, kartoffelmad eller sildemad.
Frikadellefarsen kan tilsættes krydderurter, de nye kartofler koges med en håndfuld løvstikke, eller de ny-kogte kartofler kan vendes i en pesto af basilikum, persille, olivenolie og pinjekerner.
Har du brug for tørrede krydderurter, så har Dalgaard krydderurter fra Santa Maria, fra Mill&Motar og økologiske tørrede urter fra Urtekram.

Basilikum:de velduftende blade er en bombe af vitaminer og mineraler som jern, magnesium, beta-karoten og C-vitamin. Anvendes til pesto, salater, grønsagsretter og i rigelige mængder over tomatsalaten. Brug den helst rå, da den mister sin smag ved opvarmning.
Brøndkarse:er medlem af Korsblomstfamilien og indeholder ligesom resten af den familie næringsstoffer, der stimulerer din lever til at arbejde optimalt. Er en god kilde til C-vitamin og folinsyre – og fibre, der hjælper kroppen til at udskille affaldsstoffer. Den egner sig i omeletter, i salater eller ganske enkelt som tilbehør til kød og fisk.
Dild:strutter af karotener og C-vitamin. Frisk dild mister smagen, når den opvarmes, så tilsæt den til sidst i varme retter eller nyd den frisk og kold. Kørvel: er bl.a. rig på C-vitamin, jern og magnesium. Den har en let indvirkning på fordøjelsen og virker mod oppustethed. Brug fx kørvel i omeletten sammen med purløg og server den med brød og tomatsalat. Kørvel smager også fantastisk sammen med æg og asparges.
Mynte:fremmer fordøjelsen og virker beroligende. Mynte indeholder mentol, som virker desinficerende og antibakteriel. Passer perfekt til grillet lam, i smoothies, i frugtsalat eller brug den som ingrediens i raita.
Oregano:er på top-5 over de mest antioxidantrige urter og er god for fordøjelsen. Den har sin oprindelse i Italien og passer derfor perfekt til italiensk retter.
Persille:er sprængfyld med næringsstoffer og en ren antioxidantbombe. Den indeholder fx C-vitamin, der styrker immunforsvar og bindevæv. Persille indeholder også K-vitamin, der får blodet til at koagulere og er vigtig for sunde knogler. Det er klorofyl, der giver den grønne farve både i persille og andre grønne urter. Er bl.a. kendt til pesto og til at give frisk ånde efter at have spist hvidløg.
Purløg:et skønt drys med en mild løgsmag. Indeholder A- og C-vitamin og jern, sidstnævnte transporterer ilt rundt i kroppen. Brug den som drys i supper, salater, dressinger eller på ægge- og kartoffelmaden.
Timian:indeholder thymol og bruges derfor ofte som te mod halsonde og luftvejsinfektioner. Den smager skønt i supper, marinader, tomatretter, ovn- og gryderetter.

Dejlige retter med krydderurter:

PICNIC
Er vejrudsigten god, så er det tid til at tage et tæppe og en picnickurv under armen. Nyd maden på badebroen, i parken, i haven eller på stranden. Viser vejrguderne sig ikke fra deres bedste side, så kan en picnickurv også sagtens bruges indendørs.



Ideer til picnic:
  • Charcuteri fra Dalgaards delikatesse
  • Fiskefrikadeller med remoulade fra Fiskebutikken
  • Rygeost fra Osteafdelingen serveret med radiser, purløg og rugbrød
  • Grønsagsstave med ærtecreme
  • Pirogger og wraps
  • Ovnstegt kyllingelår
  • Lækkert brød fra Brødstationen
  • Kage til den søde tand
  • Vin, vand og lemonade
Ideer til picnic:

GRILL
Danskerne er et af de folk i verden, der er meget glade for at grille. Når det er sommer er det grill-vejr – næsten altid! Når kullene alligevel er i gang kan du lige så godt udnytte dem optimalt fx til kød, fisk, grønsager og desserten. Det smager super godt at grille majskolber, hjertesalat skåret i halve eller skiver af aubergine. Desserten kan let være grillet ananas eller grillede bananer fyldt med mørkchokolade og serveret med vaniljeis.

Tips:
  • Pølser: grill pølser ved indirekte varme. Det giver saftige og lækre pølser. Prik pølserne med en nål, før de lægges på, så sprænger de ikke. Hvis pølser springer mister de saft og smag. Pølserne kan serveres med mayonnaise rørt med hvidløg og sennep, ketchup og krydrede, bagte kartoffelbåde.
  • Burgere: kødet kan røres med forskellige krydderier, chilisauce og/eller sennep. Frys dine burgere 1 time inden de skal grilles. Det gør at de holder formen bedre under grilning og ikke hænger fast i risten. Tag bøfferne ud af fryseren 15 minutter før de skal tilberedes. Du kan naturligvis også samle en burger omkring et rigtig bøf, fx en ribeye steak. Burgeren kan serveres med fritter af søde kartofler eller gulerødder eller helt almindelige kartoffel-fritter.
  • Kyllingebryst: skal du grille kyllingebryst, så pensl det med en blanding af honning, sojasauce, reven ingefær, lidt chili og olie. Det giver god smag til kødet.

Netop nu 2016

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00