Netop nu

Maj

RABARBER
Rabarber skyder op af jorden om foråret og pludseligt står den med sine store grønne blade og de smukke, spændstige, lange røde stængler. Det bedste er at spise dem nu, senere bliver de mere grove.
Navnet rabarber stammer fra oldgræsk og betyder ”de vilde”. Rabarber har været her siden 1500-tallet, hvor den blev indført som medicinalvækst fra Kina, og som sådan forblev den i flere hundrede år, indtil man i 1800-tallet så småt begyndte at bruge den i køkkenet.
Rabarber kan bruges både i det salte og søde køkken. Rabarber tilfører en flot farve og en skøn syrlighed. De kan bruges til rabarberkompot, i koldskål, til suppe, desserter, kager eller i trifli.
Rabarber kan tilberede ganske enkelt ved at stænglen skæres i små stykker, kommes i en gryde, drysses med sukker og usprøjtet reven citronskal og simre ca. 5 minutter. Rabarber passer også smagsmæssigt rigtigt godt med appelsinskal eller ingefær.
Du kan let se, om rabarberne er friske, bladene skal være spændstige, og de små vinger, der sidder forneden på stænglen, skal være hvide, ikke brune. Selve stilken skal være stiv og må ikke kunne bøjes.

Prøv mine opskrifter på:

FORÅRSLØG
Forårsløg, også kaldet springonion, vårløg eller pibeløg. Forårsløg ligner nærmest en meget tynd porre og er saftigt, sprødt og med en mild løgsmag. Forårsløg bruges ofte som smagsgiver i retter, fx gryderetter, wok-retter, supper og tærter. De kan også koges hele – 3-4 minutter, og anvendes som tilbehør til fisk. Her er det en gid idé at bruge de løg, der har en stor, tyk hvid del. Kogte forårsløg kan også serveres med hakkede æg, persille og kapers i en vinaigrette-dressing. Den grønne top kan benyttes som krydderurt eller som drys på smørrebrød og i sandwich. Forårsløg er, som andre løg, rige på A- og C-vitamin som styrker dit immunforsvar, og svovl som hjælper leveren til at arbejde optimalt.

Prøv mine opskrifter på:

ASPARGESBROCCOLI
Aspargesbroccoli eller broccolini ligner broccoli, men har lange tynde stilke og små buketter og forveksles ofte fejlagtigt med ung broccoli.
Broccolini er en krydsning mellem broccoli og Kai-lan, kinesisk broccoli. Broccolini er ikke så bitter som broccoli, men har en let sødme og smag af både broccoli og asparges.
Den kan sagtens spises rå, og den har derfor brug for en meget kort tilberedningstid, fx blot let blanchering. Det er godt at skylle broccolini i koldt vand efter tilberedningen. Derved undgås at den koger videre, og den flotte grønne farve bibeholdes.
Broccolini har samme høje næringsværdi som broccoli og asparges med et højt indhold af bl.a. A-, C- og K-vitamin og mineralerne kalk, magnesium og jern. Både K-vitamin, kalk og magnesium er vigtige næringsstoffer for dine knogler.

Prøv min opskrift på:

PAK CHOI
Pak choy har oprindelse i det asiatiske køkken. Pak choi er en let bladgrøntsag med smag, der minder lidt om den danske sølvbede. Smagen er let bitter, sprød og har en anelse kålsmag. Pak choi findes også i en lille udgave, som kaldes bok choi. Pak choi skal blot tilberedes nænsomt og kun ganske få minutter, så den bevarer sin grønne farve og dens sprødhed. Den kan anvendes i wok-retter, i supper og i salater, let sauteret eller rå. Både de hvide stængler og de grønne blade kan spises rå i salater. Restaurant El Dorado på Christianshavn serverer Pak choi med Nam jim. Ganske enkelt står der en lille pak choi i en mindre skål. I bunden af skålen ligger der lidt Nam jim sauce/dressing, som man dypper pak choi-bladene i.

Prøv mine opskrifter på:

Netop nu 2016

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00