Juli / August


HØRSHOLM PÅ VÆGTEN - "SUND & SLANK"

Dalgaard Supermarked er sponsor på ”Hørsholm på Vægten”, der er et sundhedstiltag for alle i Hørsholm og omegn. Der vil blandt andet være foredrag, information om sunde kostvaner, vejledning i hvordan man træner, motivation til vægttab - og sjove aktiviteter.
”Sundhed og velvære starter med det du spiser” - dette citat, kan Dalgaard virkeligt leve op til, idet butikken lægger stor vægt på at kunne tilbyde gode, sunde fødevarer og hele tiden udvider butikkens udvalg af økologi. Og du er altid meget velkommen i butikken til en snak om sundhed.

Jeg vil i denne Månedens Klumme & Netop Nu, som dækker både Juli & August komme med information om og gode råd & opskrifter til en sund livsstil – og jeg følger op på “Hørsholm på Vægten” i september & oktober, hvor der vil være mere inspiration og nye madvarer i forhold til “Sund og slank”. Ideer som gør det nemt, at følge “Hørsholm på Vægten”.

"Hørsholm på Vægten” handler om at være sund og slank, med den vægt, der netop passer til én.
Det er en rigtig god idé, at sætte fokus på vægten, da overvægt er et stadigt stigende problem.
For første gang i historien er der flere overvægtige her på jorden, omkring 1,2 milliarder, end undervægtige ca. 800.000 millioner.
Overvægtige har desværre større risiko for at udvikle type 2 diabetes og astma eller få søvnproblemer, led-problemer og hjerte-karsygdomme.
Overvægt ikke kun er et spørgsmål om de kalorier, vi spiser. Der er en lang række andre faktorer, der spiller ind så som stress, hormonbalancen, en ubalanceret tarmflora, arvelighed, lavt stofskifte, for mange kulhydrater, for lidt gode fedtstoffer, hormonforstyrrende stoffer, manglende motion og for lidt søvn.

Streng kalorietælling dræber enhver madglæde, og en kalorie er ikke bare en kalorie. Der er stor forskel på om det er kalorier fra mad som fx gulerødder, eller de kommer fra vingummi.
Når det så er sagt, så må vi alligevel tænke over mængden af den mad vi spiser, sammensætningen og kvaliteten af råvarerne. Men super slank er ikke altid lig med sund, og det er vigtigere at kroppen er i balance, og at man føler sig tilpas med sin krop.

Fortvivl ikke de sundere madvaner behøver ikke at bestå af kildevand og klidkiks og glem alt så om proteinkure og slankediæter – din mad kan sagtens blive både indbydende, nærende og velsmagende. Det handler om at finde noget mad, som du og din familie kan lide, tilberedt så det er sundt, og så at der stadig er nydelse ved at spise det. Mad handler om mange ting, at det smager godt, at det nærer din krop og at det spises i rare omgivelser. Der er ingen sundhed i at blive fanatisk og ”gnave gulerødder hele dagen”.

Informationsmængden indenfor sundhedsområdet er overvældende, og hvad er så det rigtige. Der findes ikke et facit, for kroppe er så forskellige rent biokemisk, lige som vores liv og aktivitetsniveau er det.
Det vægttab, der holder på den lange bane og samtidig giver et sundt liv med styrke og energi, og som optimerer din sundhed, din fordøjelse og styrker dit immunforsvar, vil være det optimale. Det er sjovere at bo i en krop med masser af energi og liv, end at slæbe rundt på et tungt hylster.
Når det så er skrevet, så er det bestemt ikke altid ens eget ansvar at være overvægtig. Et utal af faktorer spiller ind, som man ikke selv er herre over, så som den gravides kost- og livsstilsvaner og en for tidlig fødsel.

I forbindelse med ”Hørsholm på Vægten” kommer Chris McDonald og holder foredrag. Billetter til foredragene kan købes i Dalgaard fra den 10. juli.
For nyligt har jeg læst en tankevækkende udtalelse af Chris McDonald.
Chris McDonald udtaler: ”I 2006 brugte vi i gennemsnit 20 minutter om dagen på vores telefon. I dag er vi oppe på tre timer! Det er en ekstrem og ildevarslende udvikling. Over en gennemsnits livslængde er det 12 år af vores liv, vi sidder med næsen i vores telefon”.

SUNDE TILTAG:

Grønsager – og regnbuemad
Farverige madvarer er ikke kun smukke at se på, de giver også et væld af næringsstoffer. Som jeg ofte før har skrevet, så giver de farvede grønsager, urter, bær og frugt et væld af plantestoffer, de såkaldte fytonutrienter eller flavonoider. Det er de stoffer, der bestemmer grønsager og frugters farve, duft og smag, og som beskytter planten mod sygdomme og skadedyr.
Der forskes intenst i disse stoffer, og det viser sig, at den beskyttelse, de giver planten, også kommer vores krop til gode.
Jo flere forskellige grønsager i forskelige farver, jo flere gode stoffer vil du få.
Jo flere farver der er på din tallerken, jo mere mæt bliver din hjerne også. Den mættes ikke kun via den mængde mad, du spiser, men også ved hjælp af farver og teksturer i maden.
Ud over plantestoffer indeholder grønsager fibre, vitaminer og mineraler, som alle er essentielle for at din krop kan fungere optimalt. De er vigtige både for dit energiniveau, stofskiftet, dit humør og til dit immunforsvar. Grønsagerne indeholder også antioxidanter og betændelseshæmmende stoffer. Det er rigtigt godt, hvis du enten er overvægtig eller dyrker meget motion. I fedtvæv dannes mange pro-inflammatoriske stoffer – og ved motion dannes mange frie radikaler, så begge steder er det vigtigt med antioxidanter og antiinflammatorisk kost.
Nogle næringsstoffer er desuden med til at rense din krop, og alene det kan medvirke til, at man smider nogle kilo.

Ud med sukker – ind med fuldkorn og de gode fedtstoffer
Tidligere mente man, at vi blev fede af fedt, men i dag ved vi, at vi har brug for fedt af den gode kvalitet og i de rette mængder. Din krop kan ikke fungere uden fedtstoffer.
I dag er skurken til overvægt nærmere hvidt brød, pasta, slik og sukker. Hvis du spiser rigtigt meget af disse, sker der det, at kroppen ikke får omdannet dem til den energi, som du bl.a. skal bruge til aktivitet og bevægelse. I stedet lægges de hurtige kulhydrater på lager som fedt og ofte omkring maven som bugfedt.
Så skær ned på hvide ris, pasta og brød og sæt grønsager, kød, fisk, bælgfrugter og lidt af de gode fedtstoffer ind i stedet. Proteiner mætter fantastisk og øger forbrændingen mere end kulhydrater. Lidt mørk chokolade er der stadig plads til!
Vælg fuldkorn som er fyldt med kostfibre
- det giver en naturlig mæthedsfornemmelse, hjælper din fordøjelse og giver en sund tarmflora. Fuldkornsprodukter er derfor et godt alternativ til hvidt brød, lys pasta og hvide ris.
Spiser du gode fedtstoffer og proteiner (fx fra æg, fisk, fjerkræ og dyr der har gået på græs), og undgår de hurtige kulhydrater, vil dit blodsukker blive holdt i ro, og du får mere energi og nemmere ved at holde vægten.
Begræns frugt
- da det indeholder en del frugtsukker, som i store mængder kan mindske dit vægttab.
Bær indeholder ikke frugtsukker i samme mængder, og har desuden mange fibre, der øger mætheden, og ikke påvirker dit blodsukker negativt.

Fedt er ikke forbudt
– men undgå usundt fedt (forarbejdet fedt, transfedtsyrer etc.) og spis i stedet det sunde fedt fra avocado, olivenolie, nødder, frø, kerner og fede fisk Generelt er alle nødder og mandler gode med deres proteiner, fedtstoffer, fibre og mineraler (jern, kalk og magnesium). De mætter og er med til at give et stabilt blodsukker, så du ikke lige pludseligt går ”sukkerkold” i løbet af eftermiddagen. Du kan anvende mandler og nødder som topping på din morgenmad, grønsager eller salater.


Vand
Vand er livsvigtigt, og din krop består af 70% vand. Vand bringer næringsstoffer rundt i din krop, renser den for affaldsstoffer og forebygger forstoppelse.
Har du svært ved at drikke almindeligt vand, så tilsæt citronmelisse, bær eller usprøjtet citrusskal, det giver smag af mere end blot vand.



Søvn
Ved for lidt og for dårlig søvn fungerer mæthedshormonet leptin ikke. Samtidigt udskilles der mere af sulthormonet ghrelin, og det er beviseligt, at en dårlig nats søvn, giver et højere indtag af kalorier næste dag. Faktisk ved man, at de med søvnmangel spiser 600 kcal mere i døgnet.
Har du svært ved at falde til ro, kan du spise madvarer med naturligt indhold af vores søvnhormon melatonin. Det er madvarer som fx kinaradise, banan, havre og valnødder. Urter som citronmelisse, mynte og kamille virker beroligende.


En tarmflora i balance
I disse tider er der vældig stort fokus på sundhed i tarmen, og der er kommet et væld af bøger om emnet indenfor det seneste år.
Din tarmflora er med til at påvirke din forbrænding og vægt, idet nogle af de dårlige tarmbakterier producerer toksiner, kaldet lipopolysaccharider, som har vist sig at påvirke stofskiftehormonerne og dermed give lavt stofskifte – og ikke mindst så kan de skabe nye fedtceller. Dit tarmsystems tilstand er altså vital for både dit helbred og for din vægt.
Din tarmflora tilgodeses af fx fibre fra fuldkorn og grønsager, kefir og surkål.

Motion
Maden alene giver ikke vægttab, den må kombineres med bevægelse og motion. Find en motionsform, som du kan lide, alt tæller med en gåtur, løb, sport, rengøring, havearbejde, en svømmetur, tag cyklen i stedet for bilen eller tag trappen i stedet for elevatoren. Der er masser af muligheder, og lidt er altid bedre end slet ingenting. Motion og bevægelse giver både kondition, knoglestyrke og bedre balance – og med udendørs motion kan du samtidigt nyde naturen og de skiftende årstider.

Stress
Ved langvarig stress dannes mange stresshormoner, som er med til at hindre et ønsket vægttab.
Stress påvirker ofte også valg af madvarer, idet mange vælger den nemme løsning, når de har travlt, og valget falder på hurtige snacks, fastfood, slik, kager og andre stimulanser.
Desuden påvirker stress også din søvn, så vi enten får for lidt eller for dårlig søvn. Stress påvirker desuden humøret, vi bliver ofte triste, irritable, kede af det og har derfor en tendens til at vælge chokolade, alkohol og sukker for at danne flere af de hormoner, der gør os i godt humør.

Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00