November


"ALT I EN SKÅL"
- ET KOMPLET, NÆRENDE OG BALANCERET MÅLTID I EN SKÅL

Begrebet ”bowls”, som nærmest er "alt-i-én-skål-måltider”, er den nye bølge af sund ”comfort food”. De sunde skåle hitter i hele verden på madblogs og Instagram og på restauranternes menukort.
At spise af skåle kan både virke beroligende og hyggeligt – måske det minder os om en fælles fortid. Overalt i verden findes der arkæologiske vidnesbyrd om, at vi altid har spist af skåle. Vore forfædre spiste deres måltider af træskåle, keramikskåle, eller skåle af glas og porcelæn – og andre steder spiste man af kokosnøddeskaller.
Morgen-skåle, smoothie-skåle, salatskåle, vegetariske skåle, fyldige skåle, varme skåle, suppeskåle og søde skåle – og oftest er der tale om hverdagsmad.
Og de har mange navne: buddha bowls, rainbow bowls, quinoa bowls, mexicanske burrito bowls, poké bowls, de vietnamesiske Pho noodle bowls og den koreanske bibimbap bowl.
En smoothie bowl er tyk, cremet og mættende og ofte med et højt næringsindhold. Den kan være en perfekt start på dagen eller som mellemmåltid eller dessert afhængigt af, hvilke ingredienser du vælger. Den kan laves i uendelig mange variationer. Du kan lave supersunde smoothie bowls af spinat, avocado, havregryn og mælk eller plantemælk, eller du kan lave en sødere smoothie bowl af dadler, frosne bær, bananer, cashewnødder og mandelmælk. Derefter kan de toppes med mysli, granola, friske bær, frø eller nødder.
Bibimbap er en koreansk specialitet, og selvom den har et eksotisk navn, så er det faktisk en ret, man kan lave af lokale danske råvarer. Det kan fx være kål, gulerødder og champignon sammen med bønnespire, ingefær, ris, tang og æg.
Poke Bowl er oprindeligt fra Hawaii. Det er en skål med ris i bunden, derpå fisk, grøntsager og en lækker sauce. Fisken er oftest marineret rå fisk, fx laks eller tun. Sådan en skål kan være sammensat af tun, avocado, edamame-bønner, ris og en chili-mayonnaise.
Burrito bowls er nærmest en mexicansk salat med fx kylling, sorte bønner, ris, peberfrugt, hjertesalat, tomatsalsa, guarcamole og limebåde.
Der findes i hundredevis af opskrifter på en Buddha Bowl. En Buddha Bowl er næsten som en salat, der er anrettet med ingredienserne opdelt, så det ser smukt ud, og gerne med mange farver, så alle sanser forkæles. En Buddha Bowl kan indeholde en blanding af sødt og salt og noget sprødt og blødt. Skålen kan fx sammensættes således: en bund af grøn spinat, og derpå noget sødt, blødt og orange fra bagt hokkaidogræskar og noget salt fra røget laks. Desuden sprøde grønsager og noget blødt og cremet fra både dip og fra avokado. Dermed er alle sanser blev tilfredsstillet.

BYG EN SKÅL
En skål består ofte af korn, proteiner og mange grønsager. Det hele kræver et minimum af tilberedning, og til sidst står du med et fuldgyldigt måltid i én skål.
Det vigtige er, at skabe balance i skålen med hensyn til farver, smage og tekstur.
Lad korn og grønsager være en neutral base i skålen. Brug gerne efterårets grønsager som hokkaido-græskar, grønkål, gulerødder, selleri, rødbede, svampe og søde kartofler.
Bland rå og tilberedte råvarer, som stegte, ristede eller dampede.
Proteiner kan være kød, fjerkræ og fisk, ost (feta, halloumi, parmesan, gedeost), æg eller bælgfrugter og tofu.
Bland stærke, krydrede smage med friske ingredienser som mynte, æble og agurk.
Lidt syrlighed giver en fin afrunding i de fleste skåle, fx citrus, eddike, yoghurt, kapers, oliven eller pickles.
Top med ristede mandler, kerner og frø (cashewnødder, chiafrø, græskarkerner, pekannødder, valnødder eller kokosflager). Det giver gode, sunde fedtstoffer og knasende, lækker sprødhed.
Til allersidst toppes din skål med en lækker dressing.
Skålene kan desuden bruges som farverige, velsmagende skåle ud fra tøm-køleskabet princippet.

GODE IDEER AT KØBE ELLER SELV TILBEREDE
- de giver god smag og tekstur til din skål

  • Dukkah, fra Mill&Mortar
  • Humus
  • Granola
  • Falafel
  • Syltet agurk
  • Baba Ganoush*
  • Avocado-pesto*
  • Guacamole
  • Salsa Verde*
*) Se opskrifter på disse HER!


HER FØLGER NOGLE IDEER TIL MORGENMADSSKÅLE:

HER FØLGER NOGLE IDEER TIL FROKOST & AFTENS MAD I SKÅL:


Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00