September


HØRSHOLM PÅ VÆGTEN - SUND & SLANK MED JAPANSK MAD

Den 23. september går ”Hørsholm på Vægten”for alvor i gang med alle de spændende tiltag og arrangementer, der følger med. Dalgaard er en af sponsorerne, og derfor sætter vi fokus på netop det emne. Allerede i artiklen i juli-august, der ligger på Dalgaards hjemmeside dalgaardsupermarked.dk under ”Annes hjørne”, satte jeg fokus på emnet ”Sund og slank”. I den artikel fokuserede jeg på mange af de faktorer, der har indflydelse fx søvn, stress, kost, væske, motion og den sunde tarmflora. I artiklerne for denne måned og for oktober vil der lige ledes være fokus på ”Sund og slank”. Men for at det ikke skal blive en gentagelse, vælger jeg lidt andre indfaldsvinkler på emnet, så du får så bred en viden som muligt.

Hvis man spørger en dansker, hvad han/hun forstår ved japansk mad, vil det umiddelbare svar være sushi, men japansk mad er meget mere end sushi. Tankegangen til japansk mad er minimalistisk, og ofte serveres flere små skåle med forskellige smage og ingredienser. Der lægges vægt på kvalitet, og maden er ofte simpel, men raffineret udført. Japansk mad består hovedsagligt af fisk, grønsager, ris, tofu og edamame-bønner, nudler, grøn te og frugt – nænsomt og hurtigt tilberedt og altid delikat serveret. Det er optimal ernæring, hvor kroppen får proteiner, kulhydrater og fedtstoffer af høj kvalitet.

Kigger vi lidt på tallene for overvægt i Danmark og Japan, så er ca. 4.5% af den japanske voksen befolkning overvægtige. I Danmark er tallet ifølge Sundhedsstyrelsen 2015, at 47% af voksne er overvægtige. Derfor er det interessant, at se på japanernes kostvaner.

En af årsagerne til at japanerne er slanke og sunde mener ernæringsekspert Sachiko Kuramoto er, japanernes begrænsede indtag af populære, vestlige fødevarer. Brød spises stor set ikke i Japan, ligesom dessert, slik og kager heller ikke spises ofte. Spiser japanerne dessert eller chokolade er det i meget mindre portioner, end vi gør i vesten. Nogle mener, at japanernes sunde kostvaner også omfatter en slags kaloriebegrænsning, i det japanere aldrig spiser sig helt mætte. Japanerne har et klogt måltids-ordsprog, nemlig ”hara hachi bu”, hvilket betyder ”spis til du er 80% mæt”.

HVAD SPISER DE I JAPAN ?
Japanerne får mange grøntsager gennem kål, broccoli, svampe, forårsløg og den asiatiske grøntsag bok choy. Deres vigtigste kilder til protein er rå fisk (fx sashimi som er skiver af rå fisk) eller tilberedt fisk, bælgfrugter, marineret tofu, misosuppe og de mineralrige tangplanter.
Japanerne får desuden langsomt nedbrydelige kulhydrater fra fuldkornsris og fra sobanudler, der er lavet af boghvede.
Et traditionelt måltid er ofte sammensat af forskellige små retter, hvor smagssammensætninger er vigtige. Når maden indeholder mange smagsnuancer bliver hjernen hurtigere mæt, så der skal mindre mad og færre kalorier til, før man bliver mæt.
I det japanske køkken er der balance mellem sødt og surt, stærkt og mildt, sprødt og blødt.
Maden krydres ofte med hvidløg, ingefær, galangarod, citrongræs og lime - og det fermenterede produkt miso.
Som tidligere nævnt spiser japanerne fisk, meget gerne flere gange om ugen. Faktisk indtager en japaner gennemsnitligt 100 g fisk om dagen, hvor vi danskere kun når op på ca. 17 g. Du kan læse mere om laks længere nede i artiklen.
Derudover får de mere end 400 g grøntsager dagligt, hvor mange danskere kun når ca. 150 g.
Nogle af de klassiske japanske retter er sukiyaki og ramen.
Sukiyaki er en ret bestående af meget tynde skiver af mørt oksekød, tofu, nudler, løg, kinakål, enoki-svampe og sake. Sukiyaki tilberedes oftest direkte ved bordet, lidt á la fondue.
Ramen er en klassisk japansk nudelsuppe med ingredienser som kylling, grøntsager, æg og en skøn bouillon med smag af sojasauce, riseddike og citrongræs. Hos Dalgaard finder du specielle Ramen nudler fra Hakubaku, lige som du også kan finde Sobanudler fra Hakubaku.

LAD OS SE LIDT NÆRMERE Å DE KLASSISKE MADVARER I DET JAPANSKE KØKKEN!

EDAMAME BØNNER
Bønnerne er smukke, lysegrønne og på størrelse med en stor ært. Bønnerne er rige på proteiner og fibre, der begge dele mætter godt og holder styr på dit blodsukker.
Hos Dalgaard finder du edamame-bønner på frost, både med og uden bælg. Bønnerne kan benyttes i salater, eller i retter med tofu og grønsager.

RIS
Specielt naturris og fuldkornsris indeholder masser af fibre, B-vitaminer og mineraler. Der findes et utal af sorter, der skifter i farver fra kridhvid til rød, brun eller sort. Jo mørkere farve, jo flere farvepigmenter og dermed flere antioxidative egenskaber, som beskytter mod en lang række livsstilssygdomme. Fuldkornsris holder dig mæt længere, regulerer fordøjelsen og påvirker din blodsukkerbalance mindre end de polerede hvide ris.
Hos Dalgaard finder du vilde ris (som egentligt er en græsart), røde ris og Jasmin- og Basmati-fuldkornsris. Der er også et stort udvalg af risottoris fx tilsat citron, svampe, artiskok, asparges eller safran.

LAKS
Tidligere har der har været en tendens til at skabe unødig frygt for fedt, især i forbindelse med at skulle tabe sig. Det har haft den kedelige konsekvens, at mange ikke får nok af de livsvigtige omega-3fedtsyrer.
I dag ser man at omega-3 fedtsyrer, som bl.a. fås fra de fede fisk, hæmmer overvægt og fedme. Det skyldes populært sagt, at fiskeolie sætter fut i fedtvævet, så der ikke bliver for mange kilo på sidebenene. Hvis du netop er interesseret i dette emne, kan du læse mere på www.foodoflife.ku.dk.
Forskning fra Harvard Medical School viser desuden, at tilstrækkelig indtagelse af omega-3 fedtsyrer under graviditeten sænker risikoen, for at børn bliver overvægtige, med ca. 30%.
Laks hører til blandt de fede fisk. De indeholder netop de flerumættede omega-3 fedtsyrer, som gør at deres væv kan holdes bløde i det kolde vand, ellers bliver de stive og ubevægelige og går til bunds. På samme måde holder omega-3 fedtsyrer dine væv bløde og smidige. Omega-3 fedtsyrer er desuden vigtige for dit humør, dine led, hjerte-karsystemet, en smuk hud, din hjerne og koncentrationsevne.

Laks indeholder også D-vitamin, der styrker immunforsvaret og er vigtigt for dine knogler. Laks indeholder også B12-vitamin, som stort set kun findes i animalske fødevarer, og som er meget vigtigt for nervesystemet, og for at kunne huske. Laks kan tilberedes på et utal af måder, i ovn, på pande eller pocheres i gryde.

    Ideer med laks:
  • Ovnbagt laks drysset med nigellafrø og serveret med ærtepuré
  • Laks drysses med dukkah og bages i ovnen
  • Laks marineres i teriyakisauce og steges derefter på pande eller i ovn
  • Laks serveres med aspargesbroccoli og brøndkarse eller ærteskud
  • Laksetatar – kan købes i Fiskeafdelingen
  • Laks serveres med dampet spinat og ovnbagte små stilk-tomater

Prøv fx. min dejlige opskrift på: Teriyaki-laks m/broccoli, edamame-bønner & sobanudler

SHII-TAKE SVAMPE
Denne smukke lille svamp med fløjlsbrun hat er nærmest et lille vidunder blandt svampe. Den menes både at sænke blodtrykket og kolesteroltallet. Desuden har den immunstyrkende stoffer som letinan, inteferon og mineraler germanium.
Shiitake kræver ikke megen tilberedning. Den kan sauteres ganske let, eller tilsættes som fyld og pynt i ramen eller misosuppe.

TANG – havets kaloriefattige superfood
Havgrønsager, som tang også benævnes, spiller en væsentlig rolle i japansk kost, hvor det giver smag til supper eller optræder i kolde og varme grønsagsretter.
Tang er en fantastisk ingrediens, der både kan tilføre maden salt og den eftertragtede umami smag. Og så er tang rig en lang række næringsstoffer, der er vigtige for vores sundhed, og som gør den til en superfood.
Tang indeholder mange gange, ja op til ti gange, flere mineraler end grønsager på landjorden. Især er tang rig på kalk til kroppens knogler, og jod som kroppen bruger til at danne de hormoner, der regulerer stofskiftet. Desuden indeholder tang B12-vitamin, omega-3 fedtsyrer og proteiner. Fiberindholdet er højt, ja faktisk højere end i landjordens grønsager. Derfor giver tang en god mæthedsfornemmelse og hjælper med at stabilisere blodsukkeret. Og så indeholder tang stort set ingen kalorier.
Hos Dalgaard kan du købe Arame-, Kombu-, Wakame- og Noritang alle fra Clearspring.

MATCHA TE
Matcha er helt fint grønt te-pulver, som er blevet drukket af japanske munke gennem årtusinder, ligesom matcha bruges ved traditionelle te-ceremonier i Japan. Hvor man med almindelig grøn te drikker et udtræk af tebladene, indtager man med matcha selve tebladene.
Straks efter høsten dampes og tørres bladene. Efter dette males teen til fint pulver og bliver til matcha. I stedet for at tebladene trækker i vand, tilsættes alle tebladenes egenskaber i pulveret. Derfor optages al næringen fra bladene. Det siges, at én kop matcha te af god kvalitet ernæringsmæssigt svare til mange kopper almindelig grøn te.
Matcha er et glimrende alternativ til kaffe. Matcha indeholder koffein, men er opkvikkende på en mere mild måde, da koffein fra matcha optages over længere tid, så effekten er langsigtet og ikke så voldsom for kroppen.
Der er mange gode grunde til at drikke matcha. For det første smager den vidunderligt.
Dernæst er den fyldt med catechiner, som har vist sig at have stor indvirkning på fedtforbrændingen, og desuden virker catechinerne som antioxidanter, der bl.a. beskytter din hjerne og giver bedre hukommelse.
Matcha får sin smukke grønne farve fra klorofyl, der hjælper kroppen med at afgifte, virker basisk og øger optagelsen af de mineraler, man indtager sammen med klorofylholdig mad eller te. Matcha kan anvendes til te, pandekager, pistaciebrød, mandel-dadelkugler, i chiagrød eller i en smoothie.
Hos Dalgaard finder du Matcha fra Naturesource. På posen er en beskrivelse af tilberedningen til te.
Skal den søde tand forkæles, så har Dalgaard økologisk chokolade med matcha. Det er ren forkælelse og smager vidunderligt.

Prøv fx. min lækre opskrift på: Matcha pandekager

Månedens klumme 2017

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00