Månedens klumme

Februar


DEN GRØNNE BØLGE

Jeg er bjergtaget af den grønne farve – alle de steder ser vi den, i boligen, naturen og i råvarer, og netop alle de grønne madvarer er super nærende for din krop.
Grøn blev kåret som årets farve i 2017, grøn som vi ser i næsten enhver nuance. Fra græsgrøn og støvet oliven til dyb jade, armygrøn og smaragd. Eller grøn som forårets første, spæde bøgeblade, mintgrøn eller grøn som matcha te.

GRØNT I BOLIGEN OG I NATUREN
Vi ser grøn i boligen, på vægge, som sofaer og netop nu hitter det med planter i boligen. Gerne spiselige planter som krydderurter, planter til at lave te af eller planter med blomster, der kan pynte og spises. I afdelingen ”Bolig og Blomster” finder du lige nu bregner, sukkulenter og Monstera, men udvalget variere næsten fra dag til dag, så kom og sig til afdelingens personale, hvad lige netop du har brug for af små eller store grønne planter.
Vi ser grønt overalt i naturen, og i dag ved vi, at naturen har en positiv og beroligende virkning på os.
Vi kan finde fred i sindet ved hjælp af ”Shirin-yoku”, der nærmest betyder ´at bade i skoven´ eller ´at indfange skovens atmosfære´, og som handler om at gå lange ture i det grønne for at samle tankerne og mindske stress. Ja, faktisk ved man at, det at opholde sig i naturen øger immunforsvaret virkning. Sidste år udkom TV-lægen Peter Qvortrup Geisling netop med bogen ”Naturen på recept”, der netop handler om skoven, stranden og fuglenes positive virkning på kroppen.

Den grønne bølge viser sig også indenfor restauranter, hvor der dukker flere og flere grønne retter op. Også de helt plantebaserede veganske retter hitter, og restauranter som Veve, Amass og Geranium har spændende retter at byde på.
Dalgaard har et stort udvalg af veganske produkter, der gør vegansk mad nemt i hverdagen. Du finder bl.a. mærket ”Vegin”, der omfatter veganske hambugere lavet af svampe, veganske pølser lavet af soja og seitan, som er lavet af gluten ud fra hvede. Du er meget velkommen til at spørge personalet, hvilke råvarer, der netop kan gøre dit veganske måltid til en særlig oplevelse.

GRØNNE GRØNSAGER
De grønne grønsager indeholder K-vitamin, folinsyre, kalk, magnesium og fibre.
K-vitamin har en afgørende betydning for blodets evne til at størkne. Folinsyre er vigtig, blandt andet fordi det er med til at reducere niveauet af homocystein, som menes at være medvirkende til, at der kan dannes blodpropper.
Kalk og magnesium holder hjerterytmen i balance. Fibre mætter, og desuden hjælper de til at sænke et for højt LDL-kolesterol.

De grønne grønsager har også et utal af andre næringsstoffer, de såkaldte fytonutrienter også kaldet plantestoffer, som lutein, catechiner, quercitin, indoler og vitexin. Alle virker de som antioxidanter og er anti-inflammatoriske.
Plantestoffet lutein forebygger aldersblindhed og grøn stær. Grønne kål – ja, alle kål indeholder indoler, der medvirker til at mindske risikoen for at udvikle brystkræft.
Catechiner finder du overvejende i grøn te og blåbær, og catechiner er med til at holde din hjerne i topform og dermed også din koncentration og hukommelse. Vitexin, som du finder i bladbede, beskytter hjertet, og quercitin i grøn te, er med til at give en god blodsukkerbalance.

Og sidst, men ikke mindst, så indeholder de grønne grønsager store mængder klorofyl. Navnet klorofyl stammer fra latin og betyder ”grønne blade”, og klorofyl er et farvepigment, der giver netop den smukke, grønne farve til blade og planter.
Strukturen i klorofyl er næsten identisk med hæmoglobin, som bærer ilt rundt i blodet. Der er mange fordele ved at indtage klorofyl. Klorofyl virker bakteriehæmmende, øger antallet af røde blodlegemer og styrker lever- og nyrefunktionen.

GRØNNE RÅVARER ER FX:
Grønsager: spinat, courgette, grønkål, broccoli, grønne bønner, sølvbede, bok choy, asparges, agurk, grønne salater, ærter og grønne linser
Frugter: kiwi, grønne æbler, grønne druer, avocado, lime og grønne oliven
Krydderurter: basilikum, estragon, koriander, mynte, salvie, timian, oregano, persille, purløg, ramsløg, brøndkarse, spirer - og grønne ”superfoods” som matcha pulver og grøn te

Du kan anvende de grønne råvarer til supper, saucer, salater, som fyld i kogt cous cous eller bulgur, på pizza, i æggeretter, som fyld i fladbrød, eller til pesto, dips og dressinger og i smoothies. Du kan blanchere og dampe dem, sauterer og braiserer eller spise de fleste af dem rå.
Har du ikke lige den givne grønsag eller salat i opskriften, kan de som regel skiftes ud med andre grønsager, fx kan du erstatte bok choy med bladbede, sølvbede eller aspargesbroccoli.
Netop nu, hvor alle prøver at begrænse madspil, er det vigtigt at bruge hele grønsagen, fra ”Root-to-Stem”, som man populært kalder det. Brug gerne toppene fra rødbede, selleri og gulerødder eller blomkålsblade. De kan alle sauteres, braiseres eller blive en del af en suppe eller gryderet, og så er de fyldt med næring.

Prøv nogle af nedenstående sunde og lækre opskrifter:

Månedens klumme 2018

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00