September


JEG HOLDER AF HVERDAGEN ...

September er en sensommer måned ofte med høj blå himmel, klar luft og begyndende gyldne farver. September er også en gavnmild måned med mange velsmagende råvarer, æbler, pærer og blommer, friske og saftige nødder, løg og porrer, svampe og kantareller, for blot at nævne nogle.

”Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen”, sætningen er begyndelsen på et af Dan Turélls kendte digte. Og netop hverdagen er begyndt for langt de fleste efter en varm og solrig sommer.
For mange familier byder hverdagen på job, skole og fritidsinteresser, og mange ting der skal gå op i en højere enhed.
Dertil kommer hverdagens måltider og madpakker, men heldigvis er der hjælp at hente, hvis man har en travl hverdag.
I det følgende vil du finde tips og nemme opskrifter til morgenmad og madpakken. Ofte er det disse måltider, der har brug for lidt ny inspiration.
Til aftensmaden har Dalgaard færdige retter både fra Fiskebutikken og Delikatesseafdelingen. Retter der blot skal varmes eller tilberedes ganske let.
Torsdag tilbyder Fiskebutikken ”Torsdagsret” og i weekenden tilbyder Dalgaard ”Weekend Menu”, der består af tre retter.
Du kan også finde færdigretter fra ”Wooden Spoon”. De leveres i store sylteglas og fås fx som Boller i karry, Tikka Masala, Gullash, Veggie Curry med kikærter og Jordskoksuppe.
Kigger du i grøntafdelingen, ser du at sensommeren byder på en vifte af grønsager i alle de skønneste farver, lilla, rød, grøn og orange. I afdelingen finder du også frugt skåret i mindre stykker og lagt på is, fx halve meloner eller vandmeloner.

MORGENMAD
Morgenmaden er vigtig både for din krop og din hjerne, men det kan være let at springe den over på en travl hverdagsmorgen. Morgenmaden er vigtig for dit velbefindende i løbet af dagen, og springer du morgenmaden over, bliver du hurtigt træt og uoplagt og falder nemmere for usunde fristelser i løbet af dagen.
Morgenmaden skal være med til at holde blodsukkeret stabilt, starte forbrændingen og give dig energi til at yde det bedste.
Det er nok de færreste, der har oceaner af tid af morgenen, så måltidet må være let at tilberede, og måske allerede tilberedt aftenen før.
Nedenstående eksempler er fyldt med vitaminer, mineraler, antioxidanter og plantestoffer fra frugt, grønt, bær, frø og nødder – alt er med til at give din krop masser af næring og en god start på dagen.

Tips:
  • Du kan koge grød til flere dage, som står i køleskabet. En lille portion tages ud om morgenen og lunes og toppes med frugt eller bær, frø eller nødder.
  • Du kan have færdige små, tykke pandekager i køleskabet, som lige lunes næste morgen.
  • Chiagrød og ”over-night-grød” tilberedes aftenen før og stilles i køleskab til næste morgen.
  • Bland lidt matcha i yoghurt eller i chiagrøden – det giver en smuk lysegrøn farve og et ekstra energi-pift
  • Du kan købe små bægre med frugt skåret i mundrette bidder i Grøntafdelingen.
  • Hos Dalgaard finder du også færdige morgenmåltider fx et bæger ”Skyr med jordbær/rabarber”

Nedenfor får du nemme ideer og opskrifter til sunde og velsmagende måltider, der giver masser af energi.

Ideer til nemme morgenmadsmåltider:
  • Chiagrød med topping
  • Smoothie-bowls eller smoothie til at drikke
  • ”Over-night-grød”
  • Små tykke pandekager
  • Rugbrød med skiver af avocado
  • Blødkogt æg
  • Mysli eller granola med et surmælksprodukt
  • Rugbrød smurt med ricotta, dækket med tynde æbleskiver og til sidst et lille dryp ahornsirup
  • Rugbrød smurt med mandelsmør, dækket med tynde pæreskiver og drysset med hampefrø

Du kan finde opskrifter på grød, smoothies og varme drikke her på hjemmesiden, under Dalgaards Univers – Opskriftarkiv – under ”Grød” eller ”Diverse”. Her er et par nye opskrifter, der kan serveres som morgenmad.


FROKOST
For børn er frokosten ofte en madpakke, mens flere arbejdspladser for voksne ofte har en frokostbuffet.
Madpakken skal helst ikke ende i papirkurven, men i stedet være et lille højdepunkt i skoledagen. Der stilles store krav til madpakken, den skal kunne holde sig frisk, se indbydende ud og måske indeholde en lille overraskelse. I dag findes der heldigvis mange frokostbokse og små beholdere, der kan adskille maden, så den stadig er indbydende og ikke tager smag af hinanden.
Under ”Netop nu” kan du læse om madkasser og drikkedunke, der ikke indeholder hormonforstyrrende stoffer.
Hos Dalgaard finder du færdige salater som ”Kikærtesalat med kylling”, ”Pastasalat med kylling”, ”Kartoffelsalat med frikadeller”, ”Bowls” med fisk og grønt i Fiskeafdelingen eller du kan få blandet din egen salat hos Delikatessen.
Krydderurter, ærteskud og spire er altid godt og giver skøn smag og masser af næring til frokosten. Grøntafdelingen har små tomater og skoleagurker, der lige passer i en madkasse.

Ideer til frokost:
  • Rugbrøds-sandwich med fyld af ost og skinke, agurk og peberfrugt
  • Sandwich med fyld af grønt – og spread med fx rødbede eller tomat/urter eller du kan købe Spinatcreme eller Cashewnøddecreme med paprika.
  • Humus med gnave-grønt af fx agurk, radiser, sukkerærter eller gulerødder. Koger du selv kikærterne, kan du koge en større portion ad gangen og fryse den ned i mindre portioner.
  • Kyllingelår (fra aftensmaden)
  • Små frikadeller, kyllingedeller eller grønsagsfrikadeller (fra aftenen før)
  • Et par skiver kød fra aftensmaden sammen med pesto eller puré af ærter/mynte eller edamamebønner
  • Kogte korn blandet med hakkede grønne blade og mynte, drysset med ristede mandler eller cashewnødder - og granatæblekerner
  • En salat blandet af vilde ris, pekannødder, finthakkede grønne blade, blåbær og vendt med lidt dressing
  • Friske forårsruller med fyld af kylling og grønt (kan tilberedes aftenen før) og et bæger med dip
  • Et stykke tærte, quiche eller paté fra aftenen før
  • Til voksne: en dåse sardiner med rugbrød, tomatbåde, avocado, karse og citron
  • Rugbrød smurt med persillesmør og toppet med skiver af agurk og skinke
Prøv én eller flere af nedenstående opskrifter:

Månedens klumme 2018

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00