April


PÅSKE, ÆG OG DET GODE HUMØR

I år falder påsken midt i april. Påsken regnes som kristendommens vigtigste højtid. Oprindeligt var påsken den jødiske fest ’Pesach’, hvor jøderne fejrer deres udfrielse af Egypten. For kristne er det imidlertid højtiden, hvor Jesu korsfæstelse og hans opstandelse fejres.
Påsken er også tegn på, at dagene bliver længere, solen titter frem, og foråret er over os. Grene står lysegrønne og lige på spring, anemonerne blomstrer, fuglene fløjter og bygger reder og forårets råvarer begynder at dukke op.
Ofte er der mad, hygge, påskepynt og sammenkomster i nogle af de fridage, som påsken indeholder. Sild, æg, asparges, kørvel og lammekød er nogle af klassikerne i påskemaden, der ofte serveres som brunch eller frokost.

Du kan roligt spise æg til påske
Æg har gennem tiden været ret udskældte, men heldigvis har nyere forskning gjort os klogere, og de fleste ved nu, at de roligt kan spise æg.
Især æggeblommer indeholder virkeligt mange næringsstoffer, såsom D-, E- og K-vitamin og mineralerne kalk, jern, zink og selen, som alle er essentielle mineraler for din krop blandt andet til immunforsvar og knogler.

Æg blev i sin tid skældt ud på grund af dets indhold af kolesterol. Men kolesterolet i ægget får nødvendigvis ikke kolesterol i blodet til at stige. Din lever har med kolesterol at gøre, den producerer selv kolesterol - men når man indtager kolesterol, vil leveren tilpasse sig og dermed nedsætte dens naturlige produktion af kolesterol.
Dette gælder for langt de fleste, men er man genetisk disponeret for forhøjet kolesterol, bør man tænke over sit daglige kolesterolindtag.
Æggeblommen indeholder også lecitin, der hjælper med at transportere næringsstoffer ind og ud af cellerne. Lecitin er desuden vigtig for din hjerne, hukommelse og dit nervesystem. Du får mest glæde af lecitin, hvis blommen er blød, som i blødkogt – og pocheret æg.

Æg er små proteinbomber, primært er der proteiner i hviden. Et enkelt æg indeholder ca. 6 gram protein, og det giver derfor mening at spise æg for at få tilstrækkeligt protein, særligt i forbindelse med vægttab, for at øge muskelmassen eller for at opnå en god mæthedsfornemmelse.
Undersøgelser har vist, at hvis du spiser æg til morgenmad i stedet for brød, vil du automatisk spise færre kalorier de følgende 36 timer.
Selvom det er påvist, at proteinet fra æg fordøjes bedre, hvis ægget er tilberedt (fx hårdkogt) har det samlet set vist sig, at kortere tilberedningstider bibeholde flest næringsstoffer.

    Til påske hører også de søde, spiselige æg, og dem finder du et stort udvalg af hos Dalgaard:

  • Lakridsæg fra Bülow, æg med smag af ’vanilla mango’ eller ’chrispy caramel’
  • Store papæg fra Nordic Winegums Wally and Whiz Easter, der er fyldt med et udvalg af forskellige gourmet vingummi
  • Chokoladekompagniet har æsker med ’mørke og lyse påskeæg af Valrhona chokolade’, ’pralineæg af Valrhona chokolade’, ’vagtelæg’ og en æske med ’skovens chokoladedyr’
  • Gourmet påskeæg med smag af tranebær og hasselnød eller mandel og pistacie
  • Dekorerede kæmpe chokoladeæg
  • Kinder surprise æg
  • Marcipan-nougat æg eller rene marcipan-æg fra Anton Berg, Spangsberg og Økoladen
  • Fra Lindt er der små chokolade kyllinger eller små lam, guldharer og lilleput æg
  • Æg og påskeharer fra Ferrero Rochar
  • Fra Københavns chokoladefabrik er der dåser med fyldte påskeæg
  • Likøræg
  • Easus påskeæg uden tilsat sukker

DET GODE HUMØR
Foråret og solen lokker heldigvis ofte det gode humør frem. Men nogle gange kan man alligevel godt ”hænge med skuffen” uden særlig grund. Jeg forstår til fulde, at man kan være trist i humør som følge af tab, kriser eller sorg i sit liv. Der vil altid være op- og nedture livet.
Men er der ikke nogen påviselig grund så kan det være noget med kosten, man ved at kost og humør hænger sammen. Bestemte madvarer danner de samme signalstoffer i hjernen som ”lykke-medicin”. Vitamin- og mineralmangel kan sagtens være en årsag til, at der ikke dannes de nødvendige signalstoffer, men heldigvis kan små ændringer i kost og spisevaner gøre en stor forskel.

Flere råvarer indeholder stoffer, der er med til at skabe lykkefølelse eller det gode humør i kroppen.
Lad mig begynde med det søde – chokolade. Kakao indeholder tryptofan, som vi bruger til at danne lykkehormonet serotonin, der netop er med til at give det gode humør. Måske du selv kender, at kroppen næsten skriger på chokolade, når humøret er i bund. Gå efter den mørke chokolade, for jo højere kakaoindholdet er, jo bedre er virkningen. I Dalgaard finder du fx mørk chokolade fra Lindt, Amma og Valrhona.


Bananer indeholder også tryptofan, og som bonus giver bananen mange fibre, der styrker din fordøjelse. Og bananer er lette at have med på farten. Mandler, cashewnødder, sesamfrø og græskarkerner har samme egenskaber som banan.
Lam, fjerkræ, fisk, brune ris, bønner og linser indeholder også tryptofan.

Omega-3-fedtsyrer: de sunde fedtstoffer fremmer aktiviteten i hjernen, og gør den bedre til at producere serotonin. Du finder omega-3 fx i fede fisk, chiafrø, hampefrø og valnødder.


B-vitaminer: har en afgørende indflydelse på hjernens produktion af de lykkebringende stoffer. Mangel på nogle af B-vitaminerne kan føre til nedtrykthed og irritabilitet.

Du får B-vitaminer, når du spiser fuldkorn, bælgfrugter, pinjekerner, jordnødder, champignon og svampe, fetaost og kød, især lever. Folinsyre – tidligere kaldet B9-vitamin, er særlig vigtigt. Det fås fra rå grønne grønsager fx alle grønne salater, krydderurter og grønne kål. Folinsyre er et meget flygtigt vitamin, så disse grønne madvare skal ikke tilberedes, så forsvinder folinsyren. Ifølge folkemedicinen siges det, at basilikum modvirker melankoli og stimulerer humøret. I tidligere nonneklostre var det forbudt at bruge basilikum i maden, da man mente, at det gav nonnerne lystfølelse. Der nævnes ikke noget om munke og basilikum! Citronmelisse, pebermynte og rosmarin virker også humørforbedrende.

Lad dine måltider stråle af smukke farver, vi spiser med øjnene, og farverne gør din hjerne glad.

Lad blodsukkeret være stabilt ved at spise flere små måltider sammensat af grove kulhydrater, gode fedtstoffer og proteiner.

Motion frigiver kroppens naturlige endorfiner, der naturligt får dig til at føle dig glad. Man ved, at blot en enkelt gang motion/træning øger din hjernes niveau af serotonin. Foregår motionen udendørs er det et ekstra plus, da serotonin dannes bedst ved sol og dagslys.