Månedens klumme

Oktober

altEFTERÅRET ER KOMMET
- OG OKTOBER ER LYSERØD

Efteråret er overgangen fra den dejlige, varme sensommer til den kolde vinter. Det er den tid, hvor vi begynder med at tænde stearinlys, finder de tykke sokker frem, drikker varm hyldebærsaft og spiser efterårsretter - og går ud i vejret og nyder den gode efterårsblæst.
Det er ved at være slut med brombærrene, men der er stadig svampe, kvæder og andre lækkerier at finde, som kan sammensættes til din helt egen efterårsmenu, kombineret med rodfrugter og udskæringer af kød, som kan langtidssteges eller braiseres. Efterårsmad kan være helt enkelt at tilberede, og simremad er godt, når kulden sætter ind. Det er ofte mad, hvor alle ingredienser kommes i en gryde, en bradepande eller en stegeso, og står og passer sig selv i et par timer.
I en bradepande er det også rigtigt nemt at tilberede simremad. Du kommer kød, krydderier, grøntsager og noget væske i en bradepande, sætter den i ovnen, og så passer det hele sig selv.

Men oktober omhandler ikke kun efterår, måneden kaldes også lyserød verden over. Farven leder tanken hen på, at det er måneden med fokus på brystkræft, og hvordan den kan forebygges.
Over hele verden er der mange tiltag, firmaer donerer en del af deres salg til forskning, foreninger afholder arrangementer, hvor overskuddet går til forskning eller der er løb rundt i landet, hvor overskuddet også går til forskning.

Vi kender slet ikke alle de årsager, der kan give brystkræft, men man mener, at 25 % af tilfældene kan skyldes kost og livsstil.
Så her kan vi som kvinder, selv have indflydelse, men alligevel er vi jo ikke helt sikret og beskyttet, da mange andre faktorer, som nævnt også spiller ind.

Du kan fx selv sætte ind er med:
  • At spise måltider med mange smukke farver, og med mad du kan lide
  • Bruge mindst 30 minutter dagligt på fysisk aktivitet
  • Lade din fordøjelse og leverafgiftning fungerer optimalt
  • Undgå hormonforstyrrende stoffer

SPIS MÅLTIDER MED MANGE SMUKKE FARVER Ligesom farver betyder noget for øjet og humøret, så betyder de også noget for sin sundhed. Er maden farverig, er den med til at styrke dit immunforsvar og beskytte dig mod skader fra frie radikaler. Mad med farver indeholder nemlig et utal af plantestoffer. Og plantestofferne taler nærmest til din krop og dine gener. De beder din krop om at tænde for nogle gener og slukke for andre. Beder den om at opregulere for mekanismer og systemer, der giver øget sundhed, og om at nedregulere for de systemer, der kan føre til sygdom.
Plantestofferne sidder oftest i skrællen og bruges som forsvarsstoffer mod svampe- og insektangreb, sol, regn og tørke. En appelsin indeholder for eksempel mere end 170 forskellige planestoffer.
Det er plantestofferne, der bestemmer farve, duft og smag i grøntsager, frugt, korn, bælgfrugter og krydderurter.

Hvordan får du farvede bær og grønsager ind i dine måltider?
  • Du kan begynde allerede fra morgenstunden, for eksempel med at lave en smoothie, der indeholder avocado, spinat og bær. Farvede bær er ”naturens vitaminbomber”, så frås i dem enten på din morgenmad, i din smoothie – eller måske som dessert senere på dagen.
  • Til mellemmåltid kan du tage en gulerod, nogle mandler og et glas grønsagsjuice.
  • Til frokosten kan du spise en fyldig salat med masser af bladgrønt og tomater, suppleret med kål og drysset med granatæblekerner.
  • Aftensmaden er oftest der, hvor du lettest kan få rigeligt med farvede grønsager som rødbede, hokkaidogræskar, savojkål og aubergine.

BRUG MINDST 30 MINUTTER DAGLIGT PÅ FYSISK AKTIVITET Motion og frisk luft er lige så vigtigt for dig som mad og vand, og motion er faktisk med til at forebygge brystkræft. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risikoen for brystkræft er påvist i mange studier. Mere end 44 studier gennemført over hele verden har vist en betydelig reduktion af risikoen for brystkræft blandt aktive mennesker sammenlignet med inaktive (kilde: Anja Olsen, Anne Tjønneland m.fl.: Livstil, sundhed og kræft).

LAD DIN FORDØJELSE OG LEVERAFGIFTNING FUNGERE OPTIMALT En sund krop er baseret på en velfungerende fordøjelse, der optager de næringsstoffer, du har brug for og udskiller de stoffer, din krop ikke skal bruge. Først og fremmest kommer du af med dine brugte hormoner og hormonforstyrrende stoffer. Lige præcis hormonerne spiller jo en afgørende rolle i forhold til brystkræft.
Maden forsyner din krops billioner af celler med nødvendige næringsstoffer. Hver af dine celler, hvert hormon og enzym er afhængig af kvaliteten af den mad, du spiser. Hvis din krop skal kunne optage næringsstoffer, er den helt afhængig af en god fordøjelse, og desværre har mange ikke en optimal fordøjelse. Lige som fordøjelsen hjælper med at udskille brugte hormoner, så er din lever også med til at omdanne og udskille brugte hormoner.

Din lever vil elske disse råvarer:
  • Broccoli og alle slags kål
  • Radise, ræddike, kinaradise, artiskok, karse, brøndkarse
  • Julesalat, rucolasalat, radicchiosalat
  • Peberrod, ingefær, løg, hvidløg
  • Farvede bær som blåbær, solbær, brombær, kirsebær, blå vindruer, hyben
  • Avocado, asparges, vandmelon, usprøjtet citrusskal, grøn te
  • Rødbede, shiitake svampe, bælgfrugter, tang
  • Hørfrø, sesamfrø, mandler, valnødder
  • Fisk og fjerkræ

UNDGÅ HORMONFORSTYRRENDE STOFFER Huden er dit største organ. Den danner en beskyttende grænse mod omverdenen – og alligevel er den mere eller mindre en åben dør for, hvad du smører på den. Op mod 60 procent af det, du smører på din krop, optages gennem huden.
Phthalater, parabener og andre blødgørere, der mistænkes for hormonlignende effekter, findes i stigende grad i blod og urin hos mennesker. Det kan være vanskeligt at påvise problemer med det enkelte stof, men blandingseffekten – også kaldet cocktaileffekten – bekymrer, for man kender endnu slet ikke nok til effekten af, at man blander flere stoffer på samme tid.
Ifølge Miljøstyrelsen vil de mængder af kemiske stoffer, som for eksempel findes i kosmetik, ikke umiddelbart give problemer, men hormonforstyrrende påvirkninger over lang tid fra mange forskellige kilder giver anledning til bekymring.
I Dalgaard finder du mærker som Urtekram, Sanex Zero%, Grøn balance og Neutral, der er uden hormonforstyrrende stoffer. De fås bl.a. som vaskepulver, vasketabs, skyllemiddel, rengøringsmiddel, opvaskemiddel, håndsæbe, shower gel, deodorant og babylotion.

Hvis du er mere interesseret i, hvad du kan gøre for at forebygge brystkræft, kan du komme forbi Dalgaard lørdag den 11. oktober, hvor du er velkommen til at se min nye bog ”En sund kvindekrop uden brystkræft” og stille mig alle de spørgsmål, du måtte have.

Et par opskrifter fra bogen:

Månedens klumme 2014

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00