Månedens klumme

Februar

alt HJERTEVENLIG KOST

Det du spiser, har stor indflydelse på dit hjertes sundhed. Fra din mad får du et væld af næringsstoffer, der udretter små mirakler for dit hjerte-kredsløb og giver dig den allerbedste beskyttelse mod hjerte-kar-sygdomme. Blot små justeringer med kosten kan få stor betydning for din hjertesundhed. Det er som oftest for højt blodtryk og alt for højt kolesteroltal, der kan give øget risiko for hjerte-karsygdomme. Kosten har generelt stor indvirkning på blodtrykket, og der er mange steder, man kan sætte ind for at sænke blodtrykket. Det er vist, at en kost rig på grønt, frugt og bær – især blåbær, magre mejeriprodukter og kun lidt salt i maden kan nedsætte risikoen for højt blodtryk. Når du salter, kan du bruge lidt lækkert salt fx Læsø salt eller Himalayasalt, eller i stedet for salt kan du krydre maden med friske eller tørrede krydderurter. Kropsvægten påvirker også dit blodtryk. Ved overvægt ved man, at vægttab har positiv effekt på blodtrykket. Og undgå at spise lakrids, da det kan øge blodtrykket.

Kolesterol er et fedtstof, der dels indtages gennem kosten, dels dannes i leveren. Det transporteres rundt i kroppen med blodet i forskellige former: det ”lede” LDL-kolesterol og det ”herlige” HDL-kolesterol. Hvis indholdet af kolesterol i blodet er for højt, kan det føre til åreforsnævring og øge risikoen for blodpropper. Kolesterol indgår i alle kroppens celler og er nødvendigt for en lang række af kroppens vigtige funktioner. Det indgår blandt andet i dannelsen af alle vore cellemembraner og dannelsen af kønshormoner, D-vitamin og galdesyrer. Vi kan derfor ikke undvære kolesterol, men kroppen kan heller ikke tåle alt for meget kolesterol og slet ikke for meget af det skadelige LDL-kolesterol.

Har du stærkt forhøjet kolesteroltal eller blodtryk, så står denne artikel ikke som erstatning for lægelige råd og vejledning, men kan være et supplement til den vejledning.

10 HJERTEVENLIGE FØDEVARER
alt

Få fuldkorn nok
Fibre fra fuldkorn er med til at sænke kolesteroltallet. Fibrene mætter godt, binder kolesterol til sig og transporterer det ud af kroppen og nedsætter risikoen for kolesterolaflejringer.
HAVRE indeholder i rig mængde de hjertevenlige fibre, der kaldes betaglukaner. Ved at spise havegryn kan du påvirke dit kolesteroltal i en sundere retning. Havregryn kan spises rå eller som grød. Du kan komme havregryn i din yoghurt, på din skyr eller blende grynene med i din smoothie. Hos Dalgaard finder du både økologiske glutenfri havregryn og almindelige havregryn fra Aurion. Du kan også købe økologiske havregryn fra Kornkammeret.
BYG har også vist at have en kolesterolsænkende effekt. Vi har ikke tradition for at spise meget byg, men kornet kan bruges enten til bygotto, der er den nordiske udgave af risotto eller til grød, og gerne sammen med andre korn for at få mere smag på grøden.
I butikken finder du også produktet HUSK, der med sit høje indhold af fibre fra loppefrøskaller, er med til at sænke kolesteroltallet.

alt

Spis flere bær, og mere frugt og grønt
Frugt og især grøntsager er fyldt med vitaminer, mineraler og fibre, der forebygger hjertekar-problemer. Jo grovere grøntsager, desto flere fibre. Frugt, bær og grønt indeholder også antioxidanter, der mindsker LDL-kolesterolets skader på kredsløbet og beskytter dit hjerte.
AVOCADO er supermad, hvis du vil holde sit kolesteroltal nede. Selv om avocado har et højt indhold af fedt, så er det de sunde monoumættede fedtstoffer, der hæver det gode HDL-kolesterol og sænker det skadelige LDL-kolesterol. Dermed sænker du risikoen for, at LDL-kolesterol aflejres i dine blodkar, og at du får problemer med dit kredsløb.

alt

Mandler, nødder og frø sænker kolesteroltallet
Vil du passe på dit hjerte, anbefaler Hjerteforeningen at finde plads til 40 g mandler eller nødder i din daglige kost, de indeholder nemlig fibre og de sunde fedtstoffer, som beskytter mod hjertekarsygdomme.
MANDLER indeholder også magnesium, som er et vigtigt mineral for hjertet og for at holde blodtrykket lavt. Mandler kan spises som snack eller som drys på en salat eller et surmælksprodukt.
VALNØDDER har fibre og gode fedtstoffer. De har en sødlig og mild smag med et bittert strejf. Valnødder kendes især som ingrediens i brød, kager og tærter, men anvendes også i salater eller postejer.
HØRFRØ indeholder mange fibre, især i form af lignaner, og det lille undseelige frø kan være med til at reducere kolesteroltallet.

alt

Spis mere fisk
De fede fisk indeholder omega-3 fedtsyrer, der stabiliserer hjerterytmen og gavner dit hjerte-kredsløb.
Omega-3 fedtsyrerne nedsætter blodets indhold af triglycerider (triglycerider er frit fedt, der cirkulerer i blodet), som man har fået øjnene op for spiller en større rolle for risikoen for åreforkalkning, end man hidtil har ment. Samtidigt ved man at omega-3 hæmmer inflammation, der også er en risikofaktor ved hjertekredsløbslidelser.
LAKS indeholder disse omega-3 fedtsyrer, der også modvirker dannelsen af det skadelige LDL-kolesterol. Spis gerne fede fisk som laks, sardin, ørred og sild et par gange om ugen.
Fiskebutikken har færøsk organisk opdrættet laks, der ikke har fået antibiotika i foderet. Laksen har rigtig meget smag, fordi den står i ebbe og flod to gange om dagen, og går på store arealer på dybt vand. Fiskebutikken har desuden varmrøget laks fra eget røgeri.
Har du brug for ekstra tilskud af omega-3 fedtsyrer, så er der flere produkter at vælge mellem i butikken.

alt

Vælg de gode fedtstoffer
Du skal slet ikke stoppe med at spise fedt, for din krop behøver fedtstoffer til hormoner, huden, humøret og cellemembraner, men prøv at erstat det dyriske fedt med umættede planteolier.
OLIVENOLIE har vist at kunne mindske et forhøjet blodtryk og reducere det skadelige LDL og øge HDL-kolesterol. Virkningen skyldes de umættede fedtsyrer, men også oliens indhold af de plantestoffer, der kaldes polyfenoler. Hjerteforeningen anbefaler et indtag på 30 g om dagen enten i dressinger eller til let sautering. Hos Dalgaard finder du mere end 35 forskellige mærker af olivenolie, i glasflasker eller i dåser og en enkelt i en smuk keramisk oliekande.

alt

Til den søde tand
MØRK CHOKOLADE på mindst 50% kakaoindhold, er gavnligt for kolesteroltallet. Mørk chokolade indeholder plantestoffer kaldet flavonoider, der virker som antioxidanter, som stopper LDL-kolesterolets skadelige virkning i blodårene. Du finder mørk chokolade med 55-70% hos både Valrhona og Friis Holm.

alt

Til tørsten
GRØN TE nedsætter risikoen for forhøjet kolesterol og for højt blodtryk. Lad det kogende vand køle ned til ca. 80%, så bevares næringsstofferne bedst. Prøv fx japansk grøn te fra Clearspring, Sencha Green Lemon, som fås i løs vægt eller nogle af Pukkas mange grønne varianter. Du kan få flere forskellige slags grøn te i smukke dåser enten fra T Town, Nu Te eller Kusmi Tea.

alt

Fysisk aktivitet gavner dit blodtryk og dit kolesteroltal
MOTION kan mindske risikoen for overvægt og dermed også risikoen for, for højt blodtryk.
Fysisk aktivitet forbedrer også blodets indhold af kolesterol. Træning forbedrer musklens evne til at forbrænde fedt frem for sukker, og du vil få mere af det gode HDL-kolesterol og mindre af det skadelige LDL kolesterol.
Al form for bevægelse er godt. Det kan være konditionstræning i form af fodbold, gymnastik, roning, dans, tennis, badminton, stepmaskine eller løb.

Prøv nogle af mine delikate og sunde opskrifter på hjertekost:

Månedens klumme 2015

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00