Månedens klumme

Maj

altNYE TRENDS I 2015

Det er maj og smukt lysegrønt i naturen. På tallerkenen begynder grønsagerne at tage mere plads, og grønne asparges, spæde salater og krydderurter bliver en del af forårets måltider. De flotte røde rabarber og friske fjordrejer er også et sikkert tegn på forår.

Denne klumme er en blanding af forårets råvarer, og hvilke nye madtendenser der viser sig i Danmark i øjeblikket. 2015 har, ligesom de forrige år, budt på paleokost og lowcarb, og det har vist sig, at flere har glæde af en kost med færre korn og raffinerede kulhydrater. Vi ser også en øget interesse for økologi og bæredygtighed - og dyrevelfærd kommer der forhåbentligt også endnu mere fokus på.

De seneste tendenser er fermenteret mad. Fermentering har de fordele, dels at skabe holdbarhed, dels at understøtte den gode tarmflora. Du kan læse mere om tarmfloraen i den helt nye bog af Giulia Enders: ”Tarme med charme”, og der er udkommet en vældig interessant bog om fermentering, men endnu kun på engelsk: ”The Art of Fermentation” af Sandor Katz.

Vi begynder at se, at det nordiske køkken får konkurrence fra andre køkkener fx det sydamerikanske, vi ser flere og flere vegetarer og veganere, og vi ser stadig flere ”free-off” produkter.

alt

DET SYDAMERIKANSKE KØKKEN
Det nordiske køkken har været populært i flere år, men nu ser det ud til, at vi vender blikket mod det sydamerikanske køkken. Det er nyt og spændende og med nogle interessante råvarer som bl.a. tæller majs, kartoffel, brune og sorte bønner, stærk og mild peberfrugt, chili, tomat, avocado, kakaobønner, quinoa, ris og et utal af smukke og lækre tropiske frugter.
Desuden er der mørt og velsmagende kød fra kvægavlsområderne i Argentina og Brasilien. Kødet kan tilberedes som steg, bøf, barbecue eller anvendes i ragout og måltidssupper. Argentinas mere fantasifulde Matambre er oksekød, farseret med grønt og æg, og Paraguay har sin Bori-bori, en gryderet med kødboller, majs og friskost. I Brasilien er en af de mest almindelige retter Feijoada, en gryderet af bønner med oksekød og svinekød.
Tamales er tynde majskager rullet om fyld af grød og hachis af kød og krydderier og bruges som tilbehør. Noget lignende gælder de indbagte patéer, Empanadas, som måske er noget af det, vi mest kender her i Danmark.
Desserter optræder som buddinger og i kagerne benyttes Dulce de leche, som er en lækker og cremet karamel tilberedt af kondenseret mælk.

Prøv selv et par retter fra dette spændende køkken:
alt

”FREE-OFF”
I dag ser vi et utal af “free-off” produkter. Gluten-fri, laktose-fri, sukker-fri osv. Det sker formentligt i takt med, at flere og flere finder ud af, at de har det bedre uden gluten, hvede, sukker, laktose etc.
Laktose er mælkesukker, der skal nedbrydes af enzymet laktase, der produceres i tyndtarmslimhinden. Ikke alle har dette enzym og kan derfor ikke nedbryde laktosen, men oplever i stedet luft i maven og diarré. Man ved at især asiatere mangler laktase, men også en lille del af den danske befolkning. I dag er det muligt at købe mange laktosefri produkter som fx fløde og piskefløde, fraiche, yoggi, friskost, kakaomælk og flere forskellige mælketyper.
Glutenfri produkter er til de, der ikke tåler gluten, som er proteinstrukturen i hvede, byg og rug. Nogle formår ikke at nedbryde disse proteiner og kan få flere forskellige symptomer som træthed, ledsmerter, hjertebanken, oppustethed eller nedsat næringsoptag. Hos Dalgaard finder du glutenfri korn som ris, boghvede, quinoa, majs, hirse, ris og havre. Der er desuden et stort sortiment af glutenfri produkter fra Finax og Schär. Klikker du ind på hjemmesiden under ”Annes hjørne”, ”Februar ’14”, kan du en meget stor del af de produkter, der findes.

alt

VEGETAR, VEGANER ELELR FLEXITARIANER
Flere og flere tager en enkelt eller flere kødfrie dage ind i deres hverdag. I mange år har vi hørt at det er vigtigt at spise 600 g grønsager, bær og frugt om dagen, og det kan være en måde at nå op på den anbefalede mængde.
Andre tager skridtet videre og bliver enten vegetarer eller veganere. En vegetar defineres ved at leve af planteføde (frugt og grønt, korn, bælgfrugter, nødder og frø) med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg.
Spiser vegetarer mælkeprodukter kaldes de lakto-vegetarer, spiser de æg kaldes de ovo-vegetarer og en lakto-ovo-vegetar spiser både mælkeprodukter og æg.
En veganer lever plantebaseret og søger så vidt muligt, udover kød, at undgå animalske produkter som mælk, æg, ost, læder, pels, uld, honning og produkter testet på dyr. En flexitarianer er en deltidsvegetar. Det indebærer at reducere kødforbruget og have et par dage om ugen, hvor de kun spiser vegetarmad. Måske du har hørt om ”Meatless Monday”, hvor der i>kke spises kød om mandagen.

Her flg. et par vegetar- og veganske retter

Månedens klumme 2015

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00