Månedens klumme

April

SPIS FORÅRET - GO GREEN!

April er måneden hvor der er gæslinger på grenene, og skovbunden er fyldt med anemoner. Fasankokkene kæmper om hunnernes gunst, og viben er kommet.

Alt spirer og springer ud, og det giver gode forårsfornemmelser. Man taler også om at blive ”forårskåd”. Dagene bliver lysere og længere, fuglene synger, og vi skifter fra vinterens tunge mad til lysere og lettere mad. Nye lækre grønsager indbyder til lækker forårsmad. Lyserøde rabarber, grønne grønsager og krydderurter skyder op - kørvel, purløg, asparges og spæde salater vidner om, at foråret er kommet.

Krydderurter passer så fint til - og i forårets retter. De kan spises rå eller ganske enkelt tilberedes, fx kan du lægge et par håndfuld blandede krydderurter (salvie, persille og fintklippet rosmarin og oregano) på en pande og stege dem let i smør eller olivenolie. Vend friskkogt pasta i, krydr med salt og peber og top med revet parmesanost. Eller du kan tilberede en salat med en bund af masser af brøndkarse, derpå dild og koriander og salaten toppes med klatter af ricotta og kogte vagtelæg. Til sidst drysser du med en blanding af ristede mandelflager, græskarkerner og nigellafrø – og drypper med lidt olie og citronsaft.

Du kan også benytte forårets friske grønsager til en ramen-suppe med nudler, tofu, shii take svampe, babyspinat og frisk koriander, eller du kan tilberede en grøn risotto med asparges og ærter eller måske en forårs-minestrone (opskriften ses under asparges).

Rucolasalat, spinat, pak choi og brøndkarse er blot nogle eksempler på grønne bladgrønsager. Der er så mange at vælge mellem, at det aldrig behøver at blive ensformigt. Du kan fx bruge pak choi i en wokret, grønne store blade som wrap, drysse med krydderurter eller bruge bladgrønt i salater. Bladet JAMA Ophthalamol, 2016 har netop offentliggjort, at grøn stær kan forebygges ved at spise rigeligt med grønne bladgrønsager.

Det behøver ikke at være besværligt eller tidskrævende at spise grønt, ganske enkelt kan du lave spaghetti-strimler af courgette, eller lidt bredere strimler af rå asparges. Grønt i shots eller smoothies giver et skud energi og flydende vitaminer. Hvis du køber grønsagerne økologisk, sparer du din krop for pesticider.

Lige som vi skifter de tunge rodfrugter ud med lettere grønsager om foråret, så skifter også de animalske råvarer fra de ”tunge” udskæringer, der bruges til vinterens simreretter over til mere fisk og fjerkræ. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af DTU er kyllingefilet det, der oftest kommer på middagsbordet. På 2. pladsen kommer hakkebøf. Det lyse kyllingekød har en mild smag, og kan derfor kobles med mange forskellige smagsnuancer, tænk bare på forskellen mellem den krydrede tandori-kylling og et mildt pancetta-omviklet stykke kylling. Kylling er fedtfattig og indeholder værdifulde næringsstoffer som proteiner, B-vitaminer, selen og magnesium.
Af fisk er det netop nu sæson for hornfisken med de grønne ben.

Månedens klumme 2016

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00