Netop nu

Januar

HAVTORN OG FEDE FISK
alt

Nordens nye superfood er havtorn, som er fyldt med C-vitamin, betakaroten og gode olier, der bl.a. styrker slimhinderne, og holder huden glat og smuk. Det siges at der er lige så meget C-vitamin i et enkelt havtornbær som i en hel appelsin. Generelt er det en god idé at spise lidt fedtstoffer sammen med frugt og grønsager, fordi mange af vitaminerne og plantestofferne er fedtopløselige, dvs. at de optages bedst, hvis der er fedt til stede i måltidet. Det kan fx være fede fisk som laks eller ørred, der drysses med havtornbær – hvor bærrene er med til at give en syrlig smag til den lidt fede fisk.

Prøv nedenstående lækre opskrift med laks eller ørred:
KÅL
alt

Vinterens grønsager er sprængtfyldt med vitaminer og mineraler. Og tilmed er de spækket med fibre, som holder dig mæt i lang tid og samtidigt forebygger en del af de livsstilssygdomme, som vi desværre ser i dag. Kål er blot nogle af disse nærende vitaminbomber. Desværre har mange af os et anstrengt forhold til kål, fordi vi har fået det i en udkogt form i vores barndom. Det er virkeligt synd, for kål kan være usandsynligt lækkert.

Rosenkåler rige på fibre, A- og C-vitaminer, jern og kalium, men fattige på kalorier. Mange kender rosenkål kogte og lidt kedelige, men de små kålhoveder har andet at byde på. Prøv at sautere rosenkål let i olivenolie og hvidløg, i stedet for at koge dem, så forbliver de sprøde og lækre.

alt

Grønkåler sprængfyldt med A- og C-vitaminer, kalk og jern, jern som hjælper med at holde dig energisk og klar i hovedet. Forskning viser at grønkål (og andre kål) virker hæmmende på kræftceller. Du kan spise grønkål rå som salat sammen med æbler, syltede rødløg og en dressing af grov sennep, honning, æblecidereddike og olivenolie. Du kan også nemt tilberede grønkålschips. Tag bidder af grønkålsblade, læg dem på en bageplade og vend dem med lidt olivenolie og lidt salt. Sæt pladen i en 150° varm ovn 20-30 minutter, til grønkålen er sprød.

alt

Blomkålbliver en af de populære kål i 2015. Den er fyldt med B- og C-vitaminer, kalk og fibre. Især indeholder den B6-vitamin som booster immunforsvaret. Desuden er B6-vitamin et vitamin som en del kvinder mangler, hvilket kan give mangelsymptomer som hovedpine og menstruationsgener.
I dag bruges blomkål bl.a. af de, der gerne vil minimere korn og brød, idet blomkål kan bruges i erstatning for pizzabund og løse ris. Blomkål kan ganske enkelt rives og blandes med krydderurter.

Prøv fx. min opskrift på:
HVIDT SOM SNE

Selv om jeg ofte skriver om, at farverige råvarer er sunde, så er der bestemt også sundhed at hente i de hvide råvarer. Jeg tænker ikke på hvidt sukker, hvide ris eller hvid pasta, men på blomkål, hvidkål, hvidløg, hvide bønner, quinoa eller surmælksprodukter.

alt

Hvidløgstyrker immunforsvaret og får blodkarrene til at slappe af. Begge dele gavner hjerte-kredsløbet, og giver mindre risiko for blodpropper og forhøjet blodtryk. Et yderligere plus er hvidløgets naturlige anti-svampe og antibiotiske egenskaber. Det er stofferne allicin og aliin, der er de virksomme stoffer, og du får mest effekt af stofferne ved at knuse eller hakke hvidløget.

Surmælksproduktergiver de probiotiske bakterier, som gavner din tarmflora og dermed også dit immunforsvar. A38 og cultura har især et højt indhold af disse probiotiske bakterier. Skyr er vældigt populært på grund af dets høje proteinindhold og det lave fedtindhold. Du får også kalk og B-vitaminer fra surmælksprodukterne. Skyr anvendes bl.a. til dressing eller morgenmad, men kan også bruges som dessertcreme rørt med vaniljekorn. Til morgenmad kan du blende skyr med frosne blåbær og toppe med en lækker mysli og frysetørrede bær.

alt

Hvide bønnergiver dig masser af fibre, mættende proteiner og langsomme kulhydrater samt B-vitaminer. 100 g hvide bønner giver lige så mange proteiner som der er i en mager bøf. Bønnerne kan bruges som fyld i supper eller salater eller blendes til pesto eller humus.


SMÅ NEMME TIPS
alt

Mange kender den smukke, lille orange græskar med navnet hokkaido. Lidt færre er måske bekendt med græskarfamiliens lille buttede gule butternutsquash. Den smager sødt og nøddeagtigt og kan anvendes til risotto, suppe eller bagt med fyld. Del squashen på langs og tag kernerne ud. Pensl skærefladen på begge halvdelen med olivenolie og drys med salt og peber. Bag squashen i en 180° varm ovn ca. 30 minutter, og fyld den derpå med fx tomat, fetaost, hvidløg og lidt olivenolie og bag sæt den i ovnen igen ca. 15 minutter.

alt

Avocadoer kendt af alle. Vi lærte at bruge den med rejefyld, senere serveret som guacamole sammen med mexicanske tortillachips, og i dag bruges den ofte i smoothies. Du kan prøve at bage avocadoen, ved at halvere den, tage stenen ud sammen med lidt af kødet. De to halvdele stilles i et lille ovnfast fad, hvorpå der slås et æg ud i hver hulning. Sæt fadet i en 200° varm ovn ca. 20 minutter og drys med karse lige før serveringen.


alt
MØRK CHOKOLADE - SØDT OG SUNDT

Mørk chokolade smager ikke bare skønt, det er også supersundt. Chokolade med mere end 70% kakaoindhold er det, du bør gå efter for at få flest af chokoladens næringsstoffer. Mørk chokolade indeholder plantestofferne kaldet flavonoider, der kan være med til at forhindre kolesterol i at danne belægninger på indersiden af karvæggene, hvilket nedsætter risikoen for blodpropper og åreforkalkning. Chokolade indeholder også stoffer, der kan virke humørforbedrende og frigiver lykkehormoner.

Dalgaard Supermarked har flere meget velsmagende mærker af mørk chokolade, fx fra Valhrona, Lindt, Konnerup - eller Friis-Holm, der netop har vundet et verdensmesterskab hjem og to bronzemedaljer til Danmark fra International Chocolate Awards.

Netop nu 2015

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00